RSS

Wednesday, April 28, 2010

THE INTERESTING QISSOH

Saya>> Eh, biar btol cam tu…….Tak kan cam tu kot…..
Sim Maliki>> Ya…Budaya tu dari dulu lagi…. Sekarang cuba nak banteras… Alhamdulillah sekarang nie berkurang jugak…
Saya>> Pergh, budaya cam tu masih diguna lagi… Pelik2 lar…..
Zaheri>> Itulah yang jadi masalah….. Ramai sangat cam tu……

Itulah dialog antara ana dan sahabat-sahabat ana dari kemboja tu….. Malam tu ana dan sahabat ana(pelajar daurah) tidur di bilik sahabat kami dari kemboja…..sebelum kami (pelajar Daurah) nak tamatkan pengajian di situ….(lebih kurang 2 hari lagi)….

Sebenarnya sangat seronok kita bersembang dengan mereka…… Mereka yang seramai lebih kurang 20 orang orang tu sangat mahir bermacam-macam skill hidup…..
SKILL HIDUP???

Ya merekalah yang menolong kami untuk mengambil buah nyiur (kelapa lar…) kalau kita nak minum air…

Uish depa pandai sungguh panjat pokok kelapa….. Satu ketika itu ada sorang tu nak panjat pokok untuk kami minum air…. Dah duit tak dak nak beli air….time tu kami buat makan jamaie… x sampai 6 saat dah diatas pokok….. terkejut betol ana…. Pokok tu bukan pokok kelapa rendah taw….. tinggi ooohh….
Dah lah panjat cepat…. Bila habis satu pokok tu buah dia….. Dia pindah pokok lain untuk ambik lagi….

MasyaAllah…. Rajin sungguh…. taw camna dia pindah pokok….. Dia x turun lain lah…… dia pijak daun pokok kelapa yang rendah sikit sambil tangan pegang daun yang tinggi sikit…. Lepas tu…. Imbangkan badan….. Slow-slow dia langkah lepas tu… eh dah pindah pokok dah……

Sambil dok panjat tu….. Kami lar dok gabrakan dia….. Dia relaks jar…..
Kalau kita dok atas tu…. Ketaq tok sah dok kata lar…….. Dia siap boleh bukak kelapa atas tu lagi….. Pastu dia minum…. Amboi kami dok bawah nie pon ketaq tengok dia senget sana..senget sini cam nak jatuh tu…. Depa walaupun aktif sana sini… Panjat pokok lar… Main bola tampar ala spike gila2 lar… Main bola sampai senget padang pon depa kalau solat jemaah x tinggal ohhh……. Tu pengajaran yang kita boleh ambil dari mereka…..

Kalau budak melayu nie….(kite lar…) Apa2 sikit penat lah…. Dan macam2 lagi….Pastu tinggal solat jemaah… Alasan surau jauh lar….. Lagi ana x larat berjalan lar….. Tu budaya yang kena ubah….
Mereka kalau kita tengok aktiviti mereka wah macam nak mati penatnyar….. Peluh bercerau …. Sungguh2 buat kerja…. Kita pon jadi malu kalau kita tak leh hadir solat jemaah di surau…. Tu hikmah yang depa bawak….
Tu baru bab memanjat…. Bab lain x kira lagi….. Banyak lar benda pelik yang kita boleh ambil dari depa….

Bab jual makanan pon pelik jugak…. Ada suatu hari tu dia (rahsia nama yg pastinya orang kemboja) pergi KB(kota bahru) g beli makanan tuk dijual….. Tgk2 masa dia balik dia beli pisang banyak-banyak….
Ana Tanya dia , enta nak jual cam na pisang nie?…. Dia kata nak buat cam di kemboja jual pisang bakar….
Pergh.. ada jugak cam nie …. Dia jual pisang cam kita jual jagung bakar tu…. Wah sungguh-sungguh nya dia…. Tu ana kagum….. Tapi ana agak sesal sebab ana x dan nak merasa pisang tuh….. Maksudnya habisss lah….. Boleh habis jugak……
Pas tu ana sembang ngan dia….. Tanya dia enta sebab apa dok try nak jual nie….. Dia kata dia nie sebenarnya nak amalkan jugak ilmu yang dia ada…. Dia kata dia blajaq pengajian islam n perniagaan disini…. Jadi dia nak praktis ilmu yang dia blajaq…. Jadi dia juallah macam2 termasuk jagung dan ubi kayu…. Dan juga bisnes jacket…..

Pastu dia cerita kat ana lagi…. Di lubuk hati dia…Dia nak buat sumbangan pada Negara dia kemboja….(khususnya orang islam di sana)
Dia kata sekolah kerajaan saja yang percuma…. (namun disitu agama islam x diajar….) Jdi sekolah agama saja yang mampu menyelamatkan penerusan umat islam yang faham akan agamanya di sana…

Dia cerita lagi… Dia klau ada kesempatan dia nak jadi businessman yang mampu memberi manfaat pada saudara mereka di sana….. Biar keuntungannya bisa diberi untuk penubuhan madrasah di sana…. (terharunya ana)
Wah nie la semangat mereka…. Sambil dok menyembang sekali, main sekali, solat sekali, makan sekali… Tetapi di hati mereka ada bermacam- macam harapan yang ingin mereka tunaikan….. Tu la best bersembang dengan mereka ada saja manfaatnya untuk kita kongsi…..

Pengajarannya di sini…. Kita yang hidup agak senang nie bantulah mane2 orang yang mintak derma untuk penubuhan sekolah ke… ape2 ke…. Tu sedekah jariah tau…. Kebanyakan saudara kita sangat-sangat memerlukan bantuan daripada kita….
Firman Allah: WaanfiQu Mimma rozaknakum min Qabli an ya’tia ahadakumul mautu fayaqula Robbi Lau la Akkhortani ila ajalin Qarib Faassoddaqo waakun minal khosirin…..
Maksudnya…”Dan bersedekahlah kamu daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu sebelum datang kematian kepadaseseorang daripada kamu, maka ketika itu dia akan berkata kalaulah boleh lewatkan sikit ajalku ini…. Aduh.. Ruginya aku…..”
Nanti pasai dialog kat mukaddimah tu nanti ana cerita…. Ok …. Takut panjang sangat….
(malas nak sambung sekarang… he..he..he…)

0 comments:

Post a Comment