RSS

Saturday, November 6, 2010

Usaha yang berpanjangan!


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh……

Apa khabar ikhwah akhawat semua yang dirohmati Allah….. Harap semua sihat2 belaka deh…..Alhamdulilah sekarang ana berada di Kelantan menyambung study di Um nilam puri….Baru sampai pagi tadi…. Naik bas dari semalam… syukur Alhamdulillah allah takdirkan akhirnya sampai jua…

Bingkisan ini ku tujukan pada sahabat2ku yang kini sedang bergelut dengan perjalanan hidup masing2…. Ku yakini di jiwa kalian ada satu kemahuan yang tinggi untuk mengembalikan islam sepertimana yang kita soroti pada kisah2 umat islam yang gemilang dahulu…. Dan juga ku ketahui bahawa selaras dengan itulah kalian menyibukkan diri kalian sekaligus meletakkan diri kalian sebagai insan yang berkerja untuk diin yang kita cintai ini….. Alhamdulillah syukur pada Allah…

Sahabatku yang ku cintai……

Dalam kita melakukan agenda dakwah dan tarbiyyah ini…. Ku sangat fahami terkadang kita seringkali merasa lemah, kurang sokongan, tiada kekuatan…..dll yang cuba menghalang langkah kerja kita itu….

Namun sahabat2ku….

Ku Nampak kalian masih berdiri tegak meneruskan gerak kerja ini…. Tanpa mengira peluh yang tumpah, masa yang diluangkan……Alhamdulillah….
Kenapa.. kenapa dan kenapa???

Kenapa kita masih sanggup meneruskan perjuangan ini???

Sahabatku……

Ku ingatkatkan diri kita semula….. Gerak kerja yang tulus ikhlas ini akan merentasi lautan serangan, gangguan dan sekatan dari musuh2 yang berusaha sehabis mungkin untuk menggagalkan usaha kita ini…..

Ayuh sahabatku….

Jom sama2 kita teruskan……

Kejayaan ada di sana….. Ameen Ya Robb…. Perkenankanlah hasrat kami…..

Shauqi . bilik 201. 12.29 tgh hari 6.11.2010

Tuesday, October 26, 2010

paling aneh di dunia!

Selepas Samarkand jatuh ke tangan tentera Islam, padri besar negeri itu mengutus surat kepada khalifah Islam, Amirul-Mu’minin Umar bin Abdul Aziz. Di dalam surat tersebut dia mendakwa panglima tentera Islam, Qutaibah serta angkatan tenteranya telah memasuki Samarkand tanpa amaran dan tanpa seruan dakwah kepada Islam.


Umar mengarahkan hakim yang dilantik untuk bertugas di Samarkand bernama Jumay’ supaya membicarakan kes yang didakwa oleh padri besar tersebut.



Hakim memanggil kedua-dua pihak, pendakwa (padri besar Samarkand) dan yang didakwa (Qutaibah, panglima angkatan tentera Islam). Qutaibah dipanggil oleh petugas mahkamah atas nama peribadinya, tanpa dikaitkan dengan sebarang gelaran.


Datanglah Qutaibah ke mahkamah. Dia duduk bersebelahan padri besar Samarkand di hadapan hakim Samarkand yang muslim.


Hakim memulakan perbicaraannya dengan mengajukan soalan kepada padri besar Samarkand:
- Apakah dakwaan kamu wahai orang Samarkand?
- Qutaibah dan tenteranya telah memasuki dan menakluki negeri kami tanpa menyeru kami kepada Islam terlebih dahulu dan memberi tempoh kepada kami untuk kami membuat keputusan mengenai pendirian kami!


Hakim berpaling kepada Qutaibah seraya bertanya:
- Apa jawapan kamu terhadap dakwaan ini wahai Qutaibah?
- Peperangan adalah tipu muslihat. Samarkand merupakan negeri yang besar. Semua negeri-negeri di sekitarnya melawan kami. Mereka tidak menerima Islam dan tidak mahu membayar jizyah.
- Wahai Qutaibah! Adakah kamu telah menyeru mereka (penduduk Samarkand) kepada Islam atau membayar jizyah atau perang?
- Tidak! Sebaliknya kami terus serang mereka secara mengejut dengan alasan yang telah saya sebutkan tadi.
- Aku mendapati kamu telah mengaku. Dan apabila pihak yang didakwa mengaku, selesailah perbicaraan. Wahai Qutaibah! Allah tidak menulung umat ini melainkan dengan (berpegang kepada) agama, menjauhi tipu daya dan menegakkan keadilan.


Kemudian hakim mengisytiharkan keputusan penghakimannya:
- Kami memutuskan supaya semua orang Islam dikeluarkan dari bumi Samarkand, merangkumi pemerintah, tentera, orang-orang lelaki, kanak-kanak dan wanita. Mereka hendaklah mengosongkan kedai-kedai dan rumah-rumah mereka. Jangan ada seorangpun orang Islam yang tinggal di Samarkand!


Padri besar terpinga-pinga,tidak percaya dengan apa yang dilihat dan didengarnya. Tanpa bukti, tanpa saksi, perbicaraan selesai dalam masa beberapa minit sahaja. Padri besar dan orang-orang Samarkand yang turut hadir dalam mahkamah ketika itu, tidak menyedari bahawa perbicaraan telahpun selesai kecuali setelah melihat hakim, Qutaibah dan para petugas bangun dan beredar.


Hanya beberapa saat saja selepas itu, penduduk Samarkand mendengar deringan suara loceng memenuhi angkasan, debu-debu berterbangan memenuhi setiap ruang dan bendera-bendera kelihatan berkibaran di sebalik debu-debu yang bertiupan. Mereka tertanya-tanya kehairanan, apa yang telah terjadi? Lalu diberitahu kepada mereka bahawa pemerintahan Islam telah ditamatkan dan angkatan tenteranya telah ditarik keluar. Satu pemandangan yang sungguh menakjubkan dan menggemparkan.


Dan terbenam sahaja matahari pada hari itu, anjing-anjing berkeliaran di jalan-jalan yang sunyi, suara-suara tangisan bersahutan dari setiap rumah menangisi pemergian satu umat yang adil lagi penyayang dari negeri mereka. Lantas padri besar dan seluruh penduduk Samarkand tidak dapat menahan diri lebih lama lagi. Mereka keluar berarak beramai-ramai dikepalai padri besar menuju ke arah angkatan tentera Islam sambil melaungkan syahadah bahawa tiada tuhan melainkan Allah dan Muhammad pesuruh Allah.


Ya Allah! Betapa hebatnya kisah ini. Betapa gemilangnya lembaran sejarah Islam yang agung.


Pernahkah anda dengar satu angkatan tentera menakluk sebuah kota, kemudian penduduk kota itu membuat dakwaan ke atas tentera yang menakluk, dan akhirnya tentera yang menakluk itu kalah dalam perbicaraan dan diperintahkan keluar dari kota yang telah ditakluknya?
Demi Allah! Kita tidak akan temui kisah serupa ini dalam sejarah mana-mana umat di dunia ini selain dari umat Islam!


Dipetik dari buku ‘Qasas min at-Tarikh’ oleh Syaikh Ali at-Tantawi

Saturday, October 16, 2010

Penyelesaian!!!

Kelak akan datang di akhir zaman segolongan manusia, di mana wajah-wajah mereka adalah wajah manusia, namun hati mereka adalah hati syaitan; seperti serigala-serigala buas, tidak sedikit pun di hati mereka rasa belas kasihan.
Mereka gemar menumpahkan darah dan tidak berhenti dari (melakukan) kekejian....
(Hadith Riwayat Thabrani- Kitab Al-Mu’jam Al-Kabir)

Assalamu alaikum warahmatullahi wabarokatuh….

Semalam 14/10, emak penulis hampir diragut di hadapan rumah penulis... Ketika itu umi sedang parking untuk masuk ke rumah.. Tiba2 ada orang bertopi keledar datang masuk kawasan halaman rumah dan... membuka pintu kereta mencari barang yang akan diragutnya...

Umi yang masih tengah memegang gear terkejut... lantas menjerit... penulis yang berada di atas rumah trus menerpa ke bawah.... Peragut yang ketakutan lari... Umi yang tidak sempat menolak gear ke P telah tertolak ke R.... dan tiba2.. kereta bergerak ke belakang... Pintu kereta dalam keadaan terbuka.... Umi terjatuh dari sisi kereta dan terlekat di pagar... semua berlaku dalam waktu yang singkat... Penulis turun dalam keadaan umi dah berada di pagar.... terlekat di situ....

Wahai sahabat2 ku... siapakah insan yang dapat menerima hakikat ini.... Penulis sendiri sebak tatkala melihat umi penulis berada di pagar itu.... siapakah insan dengan segala perasaan kurniaan Allah dapat menerima hakikat ini... Antum boleh bayangkan???

Begitulah kejamnya insan sekarang... Kita inginkan suasana islamik melingkari kehidupan kita.. Namun bertepatan dengan hadis di atas... Kita dapat lihat sekarang.... Begitu ramai... bahkan memenuhi bumi ini....

Penyelesaian...

HUDUD?? Hukum hudud seringkali dianggap suatu perkara yang zalim oleh masyarakat sekarang... Namun sekiranya yang merasa zalim itu sendiri terkena jenayah itu nescaya dia orang pertama yang akan meminta hukum hudud dilaksanakan....

MACAM MANA YA?? Masyarakat sekarang nie perlu dijelaskan dengan kesyumulan dan berkesannya penyelesaian menurut islam... Hukum hudud perlu dilaksanakan.... seiring dengan kefahaman dan penerimaan masyarakat....

MACAM MANA ORANG NAK FAHAM??? Perlunya ada sekelompok manusia yang berkerja untuk memahamkan masyarakat dan umat islam khususnya akan kesyumulan islam... Mereka ini mestilah yang sudah beramal dengan islam... kefardhuan yang ditetapkan Allah oleh allah mereka sentiasa dilakukan... Kemaksiatan selalu mereka jauhkan...

SIAPA YANG AKAN JADI KELOMPOK INI?? Mereka yang memahami keparahan masyarakat islam... dan merasa tanggungjawab yang sangat besar untuk mengislahkan umat... Jauh di lubuk hati mereka.. Bayangan dunia berada di bawah telunjuk islam... Amar Makruf Nahi Mungkar sentisa berjalan seiring dengan khilafah yang agung...

YA ALLAH JADIKANLAH KAMI GOLONGAN INI YA ALLAH...

Monday, October 4, 2010

Riadhah jasmaniyyah di UM _ Tadarus

Salam warahmatullahi wabarokatuh…..

Alhamdulillah pada minggu lepas, skuad tadarus di bawah pimpinan penulis dapat mengadakan riadhah jasmaniyyah di kawasan berdekatan UM…. Program ini dilakukan bertepatan dengan perancangan dalam tadarus yang sebelumnya…. Malam sebelum program…
Aktiviti yang dilakukan adalah:

7.00- persiapan untuk riadhah,

7.30- bergerak ke padang UM untuk ‘warm up’… Warm up di lakukan di bawah pimpinan Hakimi…

7.40- Berjoging ke kampung hadapan Universiti…. Perjalanan tidak dapat diteruskan lebih panjang… (salah seorang peserta x larat…)


8.00- Main futsal dengan dipecahkan kepada dua grup….

Team A- shauqi, hakimi, lutfi, abu bakar
Team B- safwan, hafidzi, hasif, dan saifuddin


Walaubagaimanapun, team A memenangi pertandingan nie….. Grup penulis..(he..he..he..)

video
(pertahanan kami di bawah pimpinan luti bolos)

8.25- Buat liqo’ sebagai pergulungan atas program yang dilakukan…..

8.35- Makan sarapan.. nasi kukus n air revive… (sedapnyer)

Program ini antara lain berobjektifkan:-

1)Melahirkan golongan daie yang sihat dan bersifat aktif

2)Memperkuatkan ukhwah antara tadarus2 … ( sebahagian peserta dari tadarus lain)
3)Memasukkan tarbiyyah dalam sukan popular remaja..(satu usaha dakwah)

Insya Allah lain2 masa program ini akan di jalankan lagi……. Jom sertai….

Sahabat2 MMY- Di mana kalian??

Assalamualaikum Warahmatullahi wabarokatuh….

Apa khabar semua… harap2 sihat ya…..

Nampaknya penulis masih lagi sedang berjuang bergelut dengan peperiksaan yang sedang dihadapi…apapun insya Allah akan Berjaya ameen…..

Sebentar tadi lihat sekejap video sahabat semasa di maktab Mahmud yan dulu… sedih (T_T)


X pa lah.. mungkin ada hikmahnya….

Penulis yakin Allah menetapkan hikmah yang besar atas perpisahan ini…. Walaupun pada awalnya kami beramai2 mengambil Tingkatan 6… Namun semakin hari semakin surut keluar ke Ipt dan kolej….

Yang pastinya kami keluar dari bumi tarbiyyah Maktab Mahmud Yan, akan terus berkerja untuk islam dengan baik walau di mana pun kami berada….

Di sini penulis paparkan video teman2 penulis yang bersama2 mendapat tarbiyyah di bumi MMY…
I LOVE YOU ALL!!!

(pause kan lagu di sebelah untuk lebih fokus)

video

Friday, October 1, 2010

PeRPiSaHaN ADaLaH PaSTi

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh….
Harap antum semua dalam keadaan sihat….

Alhamdulillah syukur kehadrat Allah kerana penulis sendiri sudah pun habis 60% exam akhir sem 1 kat UM Nilam Puri…

Alhamdulillah tinggal sikit lagi…
Penulis secara peribadi berpuas hati dengan peperiksaan yang dilalui ini… Insya
Allah dapat keputusan yang baik.. … Ameen…

Dalam celah2 kegembiraan penulis ini… Penulis turut berasa sedih atas pemergian sahabat penulis yang akan melanjutkan pengajian di morocco…. Mudah-mudahan dia bakal menjadi satu tenaga islam yang akan terus berkerja untuk islam…Ameen…


Sahabat penulis ini adalah ahli aktif untuk tadarus & tadabbur kami pada bulan Ramadan hari tue… Dan pada bulan syawal nie jugak…. Namun niat penulis untuk melonjakkan lagi sahabat ini dalam arena dakwah atas usaha penulis terhenti di sini…. Mungkin ada hikmah yang terbesar yang dijanjikan Allah… “SETIAP SESUATU ADA HIKMAHNYA”..

Biarpun apa yang berlaku.. Usaha dakwah untuk umat akan tetap berjalan di UM nie… Penulis sendiri akan terus menerajui dakwah ini bersama para2 sahabat yang memahami di sini….

Ya Allah perkenankanlah….

Thursday, September 23, 2010

FUTSAL & EXAM : SATU ANALISIS

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh…..

Alhamdulillah sekarang penulis sudah sampai ke Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya, Nilam Puri… Sudah habis masa untuk beraya-raya nie…
This is the time I must study….. coz my exam just around the corner….

Alhamdulillah, pada saat ini, penulis sudah cover agak banyak pelajaran2 yang dipelajari sebagai persediaan untuk mengambil peperiksaan hari Ahad nie….

AHAD NIE!!!

YA!! DAH DEKAT DAH!!

Alhamdulillah, Allah mencampak ketenangan dalam hati ini untuk menghadapi peperiksaan itu… Tak lah takut sangat… Terima Kasih Ya Allah….

Namun Penulis tetap bergiat cergas sekarang nie mencari ruang untuk boleh mengadakan tadarus dengan sahabat2 sebagai sambungan dari Ramadhan yang lepas ini…. Insya Allah malam nie kamI akan laksanakannya….

Penulis tetap bertegas untuk mencari ruang2 untuk menguatkan diri ini agar dapat menjadi insan yang lengkap dengan ciri peribadi muslim yang disenaraikan oleh Assyahid Imam Hasan Albanna sebagai persediaan untuk berjuang di atas perjuanganNYA yang panjang…..Ameen…

Alhamdulillah, semalam kami berjaya sampai ke IFC Futsal Pasir Tumbuh untuk bemain futsal atas ajakan Naqib…. Walaupun diri ini tidaklah mahir mana namun memandangkan ada hikmah yang sangat besar yang diberitahu oleh Naqib sejurus berbincang dengan beliau….

Ana: Ustaz, ana sebenarnya tak pernah main futsal sebelum nie… Bola pun tak minat…

Ustaz: Oh.. betul ke… masa dulu pun ada ikhwah dari UKM pun macam tu juga… tapi lama kelamaan setelah bermain secara istiqomah.. Alhamdulillah dah ok….


Setelah itu, ada satu maklumat yang agak best yang diberitahu oleh naqib akan sebab kami mengadakan futsal ini….

Ustaz: Enta tahu dak, kenapa ustaz pilih futsal nie… Sedangkan banyak lagi sukan kita boleh buat..

Ana: Betul juga kenapa ustaz…..Banyak lagi… Badminton, bola tampar dll…

Ustaz: Dengan futsal sebenarnya banyak kelebihan dia berbanding sukan lain… Bukan setakat kita membentuk tubuh badan yang kuat seperti mana saranan Hasan Albanna… Kita juga membentuk satu teamwork yang kemas…. Ia memerlukan interaksi dan kefahaman yang sama… Ia juga membuat kita sama2 merancang strategi untuk mengalahkan pihak lawan…. Tidak macam sukan2 lain seperti badminton dan lain2….


Atas kekuatan itulah insya Allah setiap Rabu sekiranya berkesempatan kami akan melibatkan diri dalam aktiviti ber’futsal’ ini…

Sahabat- sahabat ada satu perkara lagi yang aku ingin katakan...

Kita sentiasa inginkan kejayaan dengan jalan yang kita pilih…, bahkan kita sangat yakin dengan jalan kita ini... Namun kita lupa bertanya diri kita…

AKU LAYAK KE???

AKU NIE DAH LENGKAPKAN DIRI DENGAN BETUL2 KE??

Atas dasar itulah marilah kita sama2 membina diri kita dengan 10 ciri muwasofat tarbiyyah untuk kita betul- betul menjadi pemuda yang dimaksudkan oleh hasan Albanna… Penulis akhiri dengan satu kata-kata yang dikenang oleh penulis sehingga hari ini…

Imam Hasan Al Banna….

"Andai diumpamakan islam seperti sebuah bangunan yang usang yang hampir roboh, maka aku akan berjalan ke seluruh pelusuk dunia bagi mencari jiwa-jiwa muda. Aku tidak ingin kutip dengan ramainya mereka, tapi aku inginkan hati yang ikhlas membantuku dan bersama membina kembali bangunan usang itu menjadi sebuah bangunan yang tersergam indah"

Jom kita jadi pemuda itu.. Segalanya berula dari diri kita...

Saturday, September 18, 2010

AIDILFITRI??


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh……

Apa khabar sahabat-sahabat semua….. Harap semua dalam keadaan sihat….
Rasanya tidak terlambat untuk penulis mengucapkan selamat hari raya kepada pembaca2
Sekalian… SELAMAT HARI RAYA!!

Penulis meminta maaf atas segala kesalahan penulis yang dilakukan tidak kira semasa kecil,di sekolah SRIAS, di mmy, mmas, Jaiputra, UM dan di lain2 tempat….. Penulis sangat sedar kerana kadang2 penulis mungkin menyakiti orang lain tanpa penulis sedari…. KU MINTA MAAF ATAS KESALAHANKU!!

Setelah berhari-hari kita beriringan dengan Ramadan baru-baru ini... Terasa sangat indah gandingan itu…. Gandingan yang menguatkan jiwa yang lemah… Gandingan yang menghubungkan kasih sayang yang tidak erat… Gandingan yang menguatkan tubuh untuk terus beribadat… Dan ramadan kali ini secara peribadi sangat penulis rasa kekuatannya, kegembiraannya, perjalananya, sumbangannya, dan penulis sangat berharap kita semua juga mendapat tarbiyyah yang sebaiknya dari Ramadan yang baru kita lalui ini…..

Wahai sahabat-sahabat….

Setelah Ramadhan yang kita cintai telah kita lalui…. Kita telah dianugerahkan oleh Allah satu kejayaan yang sangat besar iaitu HARI RAYA AIDILFITRI…..
Namun sahabat-sahabat…..Ingin ku Tanya pada kalian…

ADAKAH BERBALOI IBADAT KITA YANG KITA LAKUKAN PADA BULAN RAMADAN DENGAN SAMBUTAN AIDILFITRI INI???

ADAKAH KITA MENYAMBUT AIDILFITRI ANUGERAH ALLAH INI SETELAH KITA MENGGUNAKAN RAMADAN DENGAN SEBENARNYA???

Ayuh kita selami makna Aidil Fitri yang sebenar…….

Aidifitri dengan maksud Hari Raya Fitrah adalah bermaksud kita kembali kepada fitrah kita yang suci bersih setelah kita melalui Ramadan…. Ramadan adalah pembersih kita agar kita dapat kembali menjadi seorang insan yang bersifat dengan sifat2 fitrah…..
Selain itu juga, dikatakan, Ramadan adalah sebagai bulan kita menjana diri kita untuk kita tempuhi hari2 kita yang biasa selama sebelas bulan selepasnya….. penulis sendiri tidak pasti kesahihannya….

Namun…

ADAKAH KITA SUDAH KEMBALI PADA FITRAH YANG SUCI ITU???

Adakah kita telah betul-betul kemenangan yang dikurniakan Allah ini??

Ayuh nilai kembali diri kita…… Di mana kita sekarang nie…..
Ayuhlah.....

_Ku Yakini bahawa Islam akan Tertegak dengan Terbangunnya institusi individu yang dipenuhi dengan 10 muwasofat tarbiyyah yang akan menjadikan kita pemuda yang
mampu berpijak di segenap ruang…
Mampu berkerja di setiap tempat…..
Mampu beramal di setiap lapangan…
Mampu melakukan perubahan untuk umat….

Dan yang paling penting…. KU INGIN TEKANKAN….

-ISLAM TIDAK MELUPAKAN UNSUR RUHI DALAM GERAK KITA-

Tuesday, August 24, 2010

HIDUP DALAM IBADAT!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh.....

Alhamdulillah dengan izin Allah kita dapat berjumpa lagi....
Apa khabar sahabatku semua....Harap semua dalam keadaan sihat wal afiat.....

Penulis sendiri cukup terasa beban dengan kerja yang sedang penulis tanggung dalam masa terdekat nie....Kalau penulis nak titipkan untuk pengetahuan semua rasanya akan terkejut pembaca sekalian....

Biarlah penulis menyelesaikan masalah ini seorang diri... (cewah, sedih lar pulak....)

Sahabat2,Dalam bulan Ramadan yang Mulia ini adakah kita tidak sempat melakukan ibadah kepada Allah??? Jika kita sibuk dengan kerja kita nie....

Sibuk dengan kerja sampai tidak mahu beritahu orang lain.... Adakah itu tanda kehidupan akhirat dan dunia kita dah terasing??

Ketahulah sahabat2, Mohd Qutb dalam bukunya 'Qubasat Min Rasul' telah menjelaskan kepada kita panjang lebar erti ibadat kita yang sangat luas ini....
Ibadat yang khas untuk orang islam sahaja....

Abu A'la Almaududi juga ada menukilkan dalam 'Asas-asas Islam' bahagian tujuan ibadah yang sangat jelas memberitahu kita bahawa......

SEBARANG BENTUK PENGABDIAN DIRI KEPADA ALLAH DALAM ERTI MENUNTUT KEREDAAN ALLAH ADALAH IBADAT

Jadi sahabat2 macam mana dengan kerja kita nie.... Sekiranya kita lakukan semua ini kerana mengharapkan redha Allah nescaya pahala sentiasa shaja dialirkan kepada kita tidak putus2....

TIDAK PUTUS-PUTUS!!!

Ya, Tidak putus-Putus..... Kerana itu adalah ibadat.... Tambahan pula kita sekarang nie dalam bulan ramadan.....Insya Allah berganda2 pahala....

Jadi Apa Lagi???

Ayuh perbetulkan Niat Balik... Jangan terlalu beremosi sehingga 'Bengang'dengan kerja..

Aduh... apa nilainya kita beremosi negatif sehinggakan kita mengenepikan pemberian tuhan yang tercurah-curah ini....

-Ku Yakini Islam jelas mengawasi setiap kehidupanku sehinggakan setiap ruang ku tidak terlepas dari islam-

(Ditulis di bawah pohon yang rendang di sebelah pondok guard bersama beberapa sahabat dari majmuah 6 (khair, salam dan ehwan)....)
6.19 p.m
24/3/10

Tuesday, August 17, 2010

Beraksi pada Ramadhan # Dakwah kita

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh…..
Salam sahabat- sahabat sekalian... Harap semuanya dalam keadaan sihat selalu….
Macam mana dengan ramadhan tahun nie???

Adakah kita sedang mengejar pahalanya atau…..
Sedang bersukaria seperti biasa umpama insan yang tidak mengenal erti pengabdian??

Sahabat-sahabatku ayuh lah jadikanlah bulan nie sebagai ledakan amal kita, ledakan fikrah kita dan ledakan kehidupan kita…..

Insya Allah sama2 kita berkerja ke arah itu…..

Ayuh muhasabah balik setakat mana amalan kita sebelum nie…..
Ayuh perbaiki kembali….

Ayuh pula kita merancang jadual kita....
Sesungguhnya Allah amat suka kepada orang islam yang melakukan kerja dalam keadaan yang terurus…
Sedar tak??
Jadi… Fikir-fikirlah….

Juga ku titipkan satu peringatan terbesar buat diri ini…
Juga pada sahabat2 kalian….

Pada kita yang mengaku melakukan kerja dakwah islam nie……
Ayuh Renunglah….

diharap para daie membacanya dalam keadaan menghayati peranannya yang besar untuk ummah
Mungkin ini rintihan yang benar yang kita kita tidak sedar dari mereka yang sekeliling kita......


-Dimanakah cinta kalian-


Dimanakah cinta kalian
Di kala AKU memerlukan

Malam hari kalian ke masjid
Sedang di jalanan AKU merempit

Kalian sibuk bertilawah taranum Al-Quran
Sedang AKU dibiarkan tanpa panduan Al-Quran

Malam hari kalian bertahajud menyembah tuhan
Sedang AKU bersama rakan berpeleseran

Heboh kalian bercerita bab kemungkaran
Sedang AKU riang ria dibiarkan mencuri sakan

Bersusah payah kalian mencari redha tuhan
Hinggakan AKU dipandang hina tanpa kasihan

Perempuan motor dan rokok menjadi teman
Kerana kalian terlalu ‘agung’ untuk diteman

Ana enta kalian berkasih sayang
Sedang AKU ber ‘abang sayang’

Syurga menjadi matlamat kalian
Hingga AKU ke neraka kalian lupakan

Cinta kepada tuhan kalian kejarkan
Hingga tiada cinta kepada sahabat kalian

Adakah cinta dan syurga Allah hanya milik kalian
Sedang AKU dibiarkan tanpa tahu kewujudan?

Adakah hidup ini hanya kalian dan tuhan
Tanpa ada hubungan dengan persekitaran?

Siang malam kalian berusrah meningkatkan iman
Sedang AKU berpesta siang malam laki perempuan

Adakah keindahan usrah hanya untuk kalian
Sedang AKU dibiarkan maharajalela di jalanan?

Kalian begitu selesa
Sedang AKU sengsara

Andai aku ke neraka dan syurga milik kalian
Akan ku ungkit agar AKU bertemankan kalian!

“Sungguh, orang-orang yang menyembunyikan apa yg telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami jelaskan kepada manusia dlm Kitab (Al-Quran), mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yg melaknat.” (2:159)

Jadi sahabat2 macam mana dengan tindakannya....
Ayuh kita bersama2 membiarkan orang lain juga merasai apa yang kita rasa tentang manisnya islam itu....
Cadangan ana semua kita fahamkam buku asas- asas Islam.....
Dan biarkan mereka juga memahami dengan baik.....

(Penulis sendiri berazam atas cadangan naqib untuk meledakkan lagi kefahaman penulis dengan membaca buku asas-asas islam - almaududi pada masa ini...)

Ayuh kita sama2....

Saturday, August 7, 2010

Bulan Berkat Kembali Bertandang

salaamun salaam...

Kami tunggu tetamu agung,
Kami menanti datangnya,
Pasti peluang datang menggunung,
Ya Rab, sampaikan kami padanya.



Dia akan datang, dia bakal tiba. Tidak lama lagi, hanya menunggu masa. Kami haru dalam teruja, bersyukur! Bersyukur kerana masih berpeluang untuk menanti tibanya dia, yang lama sudah kami tunggu, sejak peninggalannya dahulu.

Berbahagialah, kerana Tuhan kirimkan dia bersama-sama kasih dan cinta-Nya. Sambutlah dia, dakap erat tiap satu peluang yang ada padanya, rebut dan kejarlah. Hayatilah, tandangnya yang seketika- pejam celik nanti, dia sudah mahu pergi. Redhalah, relakan tarbiyyah Tuhan menyentuh hati, moga menyuci dan terang sanubari. Cintalah, jangan dianggap datangnya dia sebagai beban yang memberat,panasnya menyengat, siangnya penat tapi ketahui, padanya jutaan berkat!

و بلغنا رمضان...

Ya Rabb, kami mohon disampaikan umur untuk bertemu dengannya. Izinkan kami merasa lagi lembut dan hangat kasih-Mu yang indah, melakar laluannya. Izinkan lagi, kejernihan nan dingin malam-malamnya mengusap wajah kami bersama-sama doa tulus pada-Mu. Moga penantian menemukan, bukan lagi mimpi yang entah mungkin atau tidak. Terima kasih, ya Rabbanaa… maka kami yakin akan Kau datangkan yang terbaik jua buat kami.
Jadi, sudah bersedia mahu sambut dia?

Ballighnaa yaa Rahmaan, ila Ramadhaan
WAllahu a’lam



Kami amat merinduimu, ya RAMADHAN~

Tuesday, July 27, 2010

Yang mana perlu diutamakan..!!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh……
Apa khabar sahabat2 semua….. Ana harap kita semua dalam keadaan sihat hendaknya……Maklumlah sekarang nie kita berada di bulan yang agak sibuk…….yang UPSR, PMR dan SPM sibuk dengan studi untukperiksa diorang….. yang STAM sibuk dengan peperiksaannya (percubaan bulan lapan)…..

Macam tu jugak yang berada di Universiti pun…. Sibuk dengan assignment yang semakin menebal…..Dan peperiksaan yang semakin hampir…….

Itu tidak kira lagi kerja yang melibatkan persatuan… program…. Dan macam2 lagi……. Tidak mengapa sahabatku, yakinlah semua itu ada balasannya….. kita just teruskan kerja kita…… Insya Allah jika kita lakukan dengan ikhlas kerana islam, kita akan mendapat balasan yang melaut luasnya daripada Allah….Ameen……

Baru2 nie ana ada mengikuti satu Karnival harmoni yang diadakan di Central square, sungai Petani …Program itu dilaksanakan selama tiga hari (23,24,25/7)….Program ini diadakan oleh Hidayah Centre, Jim- Ikram sungai Petani…..Program ini lebih bertujuan untuk memahamkan islam dengan lebih mendalam kepada non muslim khususnya….. Dan juga untuk mendekatkan lagi muslim dengan agamanya….. Antara pengisian dalam tu juga ttg saudara kita di Palestin… Penulis sendiri hanya sempat berada di situ pada hari terakhir sahaja….. Bagaimanapun Alhamdulillah.. dapat juga penulis melihat bagaimana keadaan masyarakat islam kita sekarang…..

Buat pengetahuan semua program itu diadakan di tingkat lima pasaraya itu…. Di situ lah tempat bowling.. tempat games, karaoke dll…… Memang sungguh memberi ujian kepada kami…. Sahabat2 cuba bayangkan bagaimana mereka yang datang atas alasan nak berkaraoke, nak main bowling di ajak untuk mengikuti program nie…… Wah sungguh2 mencabar……

Namun penulis bukan nak cerita program itu secara detail satu persatu…. Namun penulis tergerak untuk menceritakan satu peristiwa yang sangat mendukacitakan kita sebagai muslim yang mengaku melakukan kerja islam nie……

Sebenarnya dalam program tu.. kami ada menganjurkan kuiz tentang islam. Kuiz ini secara bertulis shj...Memang ramai yang melibatkan diri…… kami diamanahkan untuk mendekati setiap individu untuk melihat sejauh mana mereka memahami islam…..
Sekali itu… ana ada bertanya pada seorang nie…..Buat pengetahuan semua dia ini adalah melayu beragama islam….
__________________________________________________________________________________
Ana:Eh, Boleh jawab dak soalan tue????
Orang tu: Aduh… tak reti lar….. Allah menurunkan kita apa aah pada nabi Muhammad???
Ana: (Sangat terkejut!!! mana mungkin seorang muslim tidak mengetahui kitab yang diturunkan kepada nabi yang sepatutnya ia ikuti… sedangkan dia bahkan dituntut untuk membacanya setiap hari….)
_____________________________________________________________________________________

Maka ana pun bagitahulah dalam keadaan sangat sedih….. bukan sedih pada mereka…. Tetapi sedih kerana kita telah mengabaikan mereka ini…… Ya Allah maafkanlah kami….

Sahabat….itulah realiti umat islam yang kita perlu ketahui…… Kita sedih kenapa ramai umat islam yang memahami islam lebih cenderung untuk berhujjah mengatakan ini Bida’h… Dosa baca Yassin malam jumaat… tahlil x boleh….dll…

Sahabat2 ketahuilah itu hanyalah perkara furu’……… Ayuh kita sama2 berlapang dada dan sama2 melihat keadaan umat sekarang….. kebanyakan mereka tak sedar pun bulan ramadhan bila…… kalau bulan ramadhan pun tak kenal… macam mana nak puasa??? Ini hakikat yang ana sedar sewaktu ana bertanya pada seseorang di situ (central square)

Umat islam sekarang ini mempunyai masalah akidah yang teruk…… Ayuh kita selaku ahli agama berlapang dada terhadap perkara furu’ dan sama2 menyelesaikan masalah akidah nie…..

Mungkin itu sahaja untuk kali ini…. Ana kena siapkan diri untuk kelas BI 15 minit lagi…. Kita jumpa lagi…. Salam harapan dari sahabatmu……

_ISLAM TIDAK TETEGAK DENGAN SENDIRI…. AMANAH ITU DI ATAS PUNDAKMU_

Monday, July 19, 2010

فذكر..... فذكر

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh……..

Syukur kita kepada Allah kerana masih mengurniakan kita nikmat kehidupan….. Alhamdulillah….

Kalau bukan kerana nikmat kehidupan tadi, yang turun menggambarkan kasih sayang Allah yang tidak terhingga kepada kita, mana mungkin tangan ini mampu menekan satu- satu papan keyboard ini…. Mana mungkin otak ini mampu berfikir apa yang akan ku tuliskan ini….. terima kasih Allah atas kesempatan yang tercurah ini…..

Bak kata maher zein dalam lagu ‘alhamdulillah’

“Allah, I wanna thank you,”
“I wanna thank you, for all the thing you’ve done….”

(masih terngiang-ngiang lagu di minda penulis… sedihnyer T_T)

Apa khabar sahabat- sahabat semua….. ana harap kita semua dalam keadaan sihat….. maklumlah terlalu gembira pulang ke kampung halaman…. Dah 2 bulan tak balik kan!!
Tapi jangan terlalu enjoy taw!!! Sampai quran dah tak baca, solat dhuha tinggal, tahajjud malas buat....

Awas!!!! Kalau macam nie…..

Ketahuilah sahabat2 kita pulang dengan tanggungjawab yang sangat besar….. kita ada kerja yang sangat banyak….. dengan assignment yang bermacam-macam….. dan yang paling besar dengan tugas sebagai seorang islam yang mengucapkan kalimah syahadah dan beramal dengan syahadah {besarnya tanggungjawab ini….. sepertimana yang tertulis dalam buku Syahadatul Haq (abu a’la Almaududi)}…..

Ayuh kita kembali membuka hati kita untuk terus mengabdikan diri kepada Allah…..
Teruskan kerja kita…..

Siapkan assignment…..

Edit video istima’ dengan semangat……

Buat karangan tentang islam……

Assignment nahu yang mengejut……..

Ketahuilah itu semua adalah jalan mengabdikan diri kepada Allah….. Islam tidak pernah mengatakan ibadah kita kita just solat, doa, belajar dll….. tetapi ruang ibadat sangat luas…..

Dan ketahuilah………..

-IA BERGANTUNG KEPADA KITA, BAGAIMANA KITA BERINTERAKSI DENGANNYA (IBADAT)-

Sebagai penutup, ayuh sama2 kita fikir…..

SEJAUH MANA KITA BERAMAL DENGAN ISLAM….

APAKAH KITA BETUL-BETUL MENGGUNAKAN NIKMAT YANG ALLAH BERI INI DENGAN SESEMPURNA MUNGKIN….

ATAU KITA MELAKUKAN SESUATU KEBAIKAN IKUT MOOD KITA.....

Dan janganlahkita berkata sebagai alasan seperti mana yahudi berkata kepada Allah…. Dalam surah albaqarah…. "وقالوا قلوبنا غلف , بل لعنهم الله بكفرهم ”

{Mereka berkata, Kami buat semua ini- kemungkaran- bukan sebab apa, tapi sebab hati “kami yang dah terkunci” …..sedangkan Allah melaknati mereka sebab kekufuran mereka (mereka memilih untuk menjadi kufur, bukan sebab hati mereka awal2 lagi telah di-anaktiri-kan oleh Allah)….}

Ayuh sahabat, kita yang menentukan diri kita….. janganlah kita dicela sebab diri kita yang memilih perkara itu…. Wal’iyazubiLlah…..
Ayuh sama-sama berfikir……

Wednesday, June 30, 2010

Salam Tarbiyyah...( Aktiviti yang menguatkan jiwa)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh……
Syukur kepada Allah yang memberikan kepada kita taufik serta kekuatan untuk meneruskan perjuangan di muka bumi Allah ini…..
Terima kasih ya Allah….

####################################################
TEMPAT: KUBANG KERIAN
MASA: 8.00 MALAM- 7.30 PAGI
TARIKH: 25-26 JUN
####################################################

Sahabat2ku yang ku kasihi….
Seperti tertera diatas…….
Akhirnya aku dapat bersama naqib menjayakan qiam yang sangat membekas dalam jiwa ini…..
Sebelum tidur kami adakan usrah sebagai ganti hari yang ditunda……
Tiadalah lagi kepuasan kefahaman yang aku dapati lebih daripada apa yang baru ku dapatkan ini…….
Sahabat…..
Kisah surah Abasa adalah telah mengajar banyak kepada kita kaedah kita melakukan aktiviti dakwah……
Macam mana kita ingin memilih anasir taghyir dll……..
Hadis aisyah memarahi yahudi yang mengatakan assamu alaikum pada nabi juga mengandungi banyak hikmahnya yang tersendiri……
Sirah nabi juga mengajar kita banyak jalan2 yang kita boleh ikuti untuk kembali membawa islam dalam dunia ini….. Kembali untuk islam bertapak dengan kukuh diatas usaha yang praktikal dan berkesan InsyaAllah…..

AYUH KEMBALIKANLAH KESYUMULAN ISLAM….

Monday, June 7, 2010

Gaza perlukan KITA!!


Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh…….

Alhamdulillah akhirnya dapat menyambung kembali blog ini…. Agak lama juga apabila penulis menghitung fasa ‘tidak update’ yaitu lebih kurang 16 hari….

Dalam celah2 itu, berlaku pelbagai kisah2 yang sungguh menyayat hati kita sebagai muslim yang sangat mengambil berat bahkan merasai penderitaan sahabat kita di Palestin sana…… Kepada sahabatku di palestin …. Di sini ku titipkan kata2 dari hati kami kepada kalian yang menanggung seksa sekian lama…..

Wahai sahabat2 ku yang sangat ku kagumi semangat kalian……
Bahkan tidak wujud rasa gentar takut dalam diri kalian……
Ku tahu jiwa kalian benar2 diserahkan pada Allah….
Maafkan kami andai tidak menjejakkan lagi kaki untuk bersama kalian….
Tapi kami berjanji bahawa kami sangat berazam untuk bersama kalian….
Sebolehnya kami ingin mengangkat senjata bersama kalian…..
Kami juga ingin mengutip batu bersama kalian untuk melontar kepada yahudi laknatullah…..
Ya Allah kau perkenankanlah doa kami…..

Terasa pedih benar dengan peristiwa yang berlaku sekitar minggu ini.... Bantuan bekalan yang cuba dihantar dihalang tanpa ada unsur kemanusiaan…… Sedih benar kerana mana mungkin secara logiknya bekalan makanan dan segala bekalan lain yang semakin berkurangan dapat menampung perjalanan hidup banyaknya penduduk di Gaza……

Wahai negara2 islam di sekitar palestin…. Di manakah kebenaran syahadah kalian??…. Adakah kalian benar melakukan sesuatu yang dituntut oleh islam……. Palestin telah menjadi sebuah penjara besar yang ditutup sumber bantuan dari segala penjuru……

Wahai sahabat- sahabatku yang seakidah denganku di Malaysia ini……

Perbanyakkanlah doa kalian sekarang nie…. Setiap solat kalian isilah dengan doa yang tulus ikhlas untuk kemenangan islam di Gaza dan agar hancur berkecainya Yahudi…… Rasailah kesyahidan mereka seperti kesyahidan ahli keluarga kita tanda dekatnya mereka dengan kita…… Kerana itu sahaja kemampuan kita sekarang ini…. Dan juga yang berkemampuan teruskan lagi usaha kalian…. Jangan biarkan masa kita berlalu tanpa sumbangan kepada mereka……



(Penulis juga baru sahaja solat hajat secara besar- besaran bersama Tuan Guru Nik Aziz di Stadium Sultan Muhammadi Jumaat lepas….. Dan juga sudah beberapa kali wakil Palestin berterusan datang menceritakan keadaan tenat mereka, namun ketahuilah mereka tetap akan teruskan perjuangan….. Dan penulis juga merakamkan setiap kata2 mereka yang sangat mengharapkan bantuan dari kita….. Yang penulis Berjaya ikut dengan sempurna adalah di UM sendiri dan yang kedua sebelum solat hajat di Stadium Sultan Muhammadi di Kota Bharu Kelantan… Apa-apapun teruskanlah berdoa.....)

Thursday, May 20, 2010

Perjuangan menentang kebatilan...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh…….

Segala puji bagi Allah atas kehendaknya yang menjadikan kita khalifah Allah serta selawat dan salam kepada rasulillah atas perutusannya sebagai rasul sebagaimana firman Allah (rusulan mubassyyirina wa munzirin ) menunjukkan kita jalan yang baik untuk kita betul2 sampai kepada pangkuan Allah secara benar……

Baru berapa hari penulis mengikuti daurah di maktab Mahmud yan……. Daurah itu juga Berjaya membekas dengan baik dalam diri peserta…. Alhamdulillah…..

Di sini ku ungkapkan kata2 yang ku yakini inilah kata2 yang keluar dari hati yang tulus mengerjakan amal untuk islam…. walau di mana berada darah merekalah yang mengalir jatuh atas nama memperjuangkan islam….. ku syukuri kerana makin ramai daripada kita semakin memahami peranan kita sebagai umat islam terutama pada diri penulis yang agak baru dalam kefahaman ini…… ku tuliskan kembali kata2 yang sama2 menjadi harapan kita untuk menggalas tanggungjawab dan amanah yang berat ini….
.
“apa yang kita perolehi adalah perancangan ALLAh untuk kita...
salam perjuangan buat yang bakal menempuh medan perjuangan baru..
ingatlah.. perjuangan terbesar adalah perjuangan hawa nafsu.. “

“salam bg saudara2 dkt u nnti....hrp brsabar kelak menempuh ujian dsana..kuatkan iman ckalkan hati.slalulah kmbali pdaNYA...brsma kita berjuang utk agama,bangsa,negara n ummah...smpai bertemu kalian d syurga.....................amen…”

“Semoga daurah yang bakal di adakan pada petang ini akan lebih lagi mengeratkan ukhwah antara kita..^_^”

“Alhamdulillah..daurah kali ni mmg berkesan.sama2 lah kita bina ukhuwah yg terjalin dgn lebih erat..
Ameen.....
Mudah-mudahan....
Harap tarbiyyah sebegini dapat terus berjalan di mana kita berada....
ALLAHU GHAYATUNA!!!
insyaALLAH....”

“alhamdulillah..daurah yg diadakan baru2 ni mmg terkesan dlm diri ana..moga2 ia menjadi wasilah kpd semua untuk menegakkan kalimah Allah wlu di mana jua kita berada”

“semoga dauroh yg diadakan terus berterusan walaupun bilangan kita semakin sedikit...... pasti ada hikmah sebaliknya...”


Tidak terungkap kata dari diri penulis yang terkesima bahawa inilah lahirnya pemuda dan pemudi baru yang akan bergerak untuk mengembalikan semula jiwa islam yang gemilang suatu ketika dahulu….

Mengapa penulis ungkapkan begini??? Ketahuilah bahwa penulis sangat sedar bahawa kita sekarang nie hidup dalam masyarakat yang dilatih secara barat….. diajar untuk mengagumi ilmu sehinggakan agama diketepikan….. sanggup berjuang untuk ilmu tetapi lupa berjuang untuk tegakkan islam….

Kita tidak pelik andai banyak dari kita di marahi kerana gagal dalam periksa….. tetapi berapa ramai yang di marah kerana mesej yang bukan2, solat yang sengaja dilewatkan, quran yang tak di baca.... bukankah masalah ini terus menular dalam masyarakat???

Jadi tidak bolehkah penulis rasa kagum dengan lahirnya jiwa2 baru yang akan meruntuhkan jiwa2 kebaratan ini???....

Penulis juga sedar…. Pertemuan itu (daurah) mungkin yang terakhir bagi penulis sebelum berangkat meninggalkan sebentar bumi kelahiran penulis ini….. Harap diri ini terus tsabat dalam bergerak untuk islam…. begitu juga dengan sahabat2….. Ana doakan kita sama2 berjaya untuk diri kita dan islam….

Wahai sahabat-sahabatku ,dan juga mungkin juga adik-adikku , dan mungkin juga senior-seniorku...

Ku tahu jiwa kalian sarat dengan kefahaman islam yang syumul… dan juga akidah yang kalian miliki adalah akidah yang benar…. Apakah kata kalian yang menjunjung kalimah Allah dalam diri kalian akan berita yang benar2 merengsakan jiwa kita ini…… ketahuilah sistem Negara kita yang teruk sekarang ini telah menghasilkan kefahaman yang tidak betul dalam jiwa umat islam khususnya…. Ku harap kalian sanggup menghabiskan sedikit masa atau sebanyak mungkin untuk bergerak membetulkan kembali permasalahan ini…. Dengarlah ungkapan2 yang direkod oleh penulis sebagai tanda sistem persekolahan yang teruk di luar sana atas kefahaman yang silap ini…..

ALOR STAR: Ketegasan seorang guru disiplin di sebuah sekolah di Ayer Hitam, dekat sini, mendisiplinkan pelajar bermasalah dibalas dengan kenderaan miliknya dilontarkan bom petrol, malam kelmarin.
Bom petrol itu dilontarkan pada kereta guru berkenaan sebagai amaran berikutan tindakannya
merotan pelajar yang melanggar peraturan ketika sesi persekolahan.
Dalam kejadian jam 11.30 malam itu, guru terbabit sedang menonton televisyen bersama keluarga di rumahnya di Kampung Teluk Tui, Jerlun, dekat sini, sebelum dikejutkan dengan bunyi letupan di hadapan rumah.


Aduh…. Pedih benar jiwa kita yang sangat2 mengharapkan islam kembali mentadbir dunia kita…….
Beginilah jadinya andai agama diketepikan dalam sistem pelajaran kita….. Bagaimanakah kita ingin mengharapkan makin ramai jiwa yang ikhlas akan berkerja untuk islam andaikata kereta guru sendiri sanggup di Bom…. Wahai sahabat ingatlah kerja ita masih banyak….. Janganlah kita melepaskan tangan kita dengan alasan.. ”ana x sempurna”, “aku pon jahat..” dll….

Ingatlah sesungguhnya makin ramai yang teruk dalam sistem penjajah yang jahat ini…. Janganlah kita2 sama2 teruk macam orang lain sedangkan kita telah ditarbiyyah dengan baik oleh MMY dulu…… Ayuh sama2 memperbaiki diri dan betulkan orang lain……

Penulis harap kalian sanggup untuk menahan diri dari dicaci, diperli, kalian sanggup diboikot, hanya kerana untuk islam….. Ingatlah tuluskanlah hati untuk perjuangan ini….. InsyaAllah janji Allah akan datang…….

(Penulis sngat2 meminta maaf andai kata2 penulis bersifat peribadi dan sukar di fahami… penulis mengesyorkan pembaca semua membaca ‘peranan pelajar’ oleh almaududi…. Kerana insya Allah kalian akan lebih memahami kata2 penulis ini… Penulis juga ingin mengambil peluang untuk meminta maaf kepada pembaca semua andai ada dikalangan pembaca yang pernah di kasari oleh penulis… Penulis Insya Allah akan melanjutkan pelajaran di Universiti iman, Yaman pada akhir bulan ini… Iringan doa kalian amat diharapkan…. )

Saturday, May 15, 2010

Daurah Penemu persahabatan

Rabu baru2 nie…. dalam pukul 9.30 pagi tue ana cas henset (dah lama dah bateri kong)….. masa tgh cas tue dapat message no. ana sendiri…..

Maksud dia… ada orang call ana lar….. tapi x dak bateri….. kesian dia…..
Ana pon call dia secepat mungkin……..

INI DIALOG KAMI

Ana: Assalamualaikum hakim….. Ada apa enta call ana …. Ana minta maaf lar tadi bateri ana habis…..

Hakim: erm…. Enta besa lah….. selalu x cas enset (memang pon, x tau pasaipa malas)…. Enta nak pi dak esok ada daurah kat sekolah???

Ana: Erm…. Ana insya Allah pi…… Enta nak pi dak???

Hakim: Insya Allah…. Jangan lupa bagitau kat ehsan sekali……

Ana: Insya Allah…… nanti ana call dia…..


Esoknya ana pon pergi lar ke sekolah dengan sahabat ana ehsan……… Dalam bas tu kami sembang macam2…. Sebab walaupun kami dok kulim sekali, tapi kami jarang berjumpa….. dah berjumpa nie, peluang kami untuk eratkan lagi ukhwah lar kan……. Kan……

Kan Allah berfirman “Innamal mu’minuna ikhwatun….” Ana tak yah translate tak pa…… Antum kan dah faham…..Antum semua pandai-pandai kan……. Dan antum juga tahu bahawa mukmin itu bersaudara tanpa mengenal paras rupa dan harta benda……..

Dan ketahuilah bahawa persaudaraan mukmin itu tak boleh dibeli oleh orang kafir walaupun mereka menawarkan apa yang ada di langit dan di bumi…. Setuju dak apa ana kata??? Betul lar…. Ini firman Allah….ana bagi mafhum dia jer lah…. “kalaulah kamu menginfakkan (membelanjakan ) apa yang ada di bumi semuanya pon, sesungguhnya hati kamu tidak akan sesekali diikat oleh Allah” ini ayat Allah kepada orang kafir…. Mereka tidak ada ikatan satu akidah yang kuat macam kita umat islam….kalau Syed Qutb kata ia (ikatan akidah) adalah tiupan ilahi yang yang khusus daripada Allah untuk penyatuan umat islam…… Dan ikatan kita bukan kerana daerah rumput yang sama seperti kambing belaan…….tetapi kita umat islam ikatan akidah adalah tanah airnya… negerinya …. Dan kekuatannya… (bersastera pulak!! )..

Sebenarnya ana dah nak berangkat ke luar Negara hujung bulan nie….. sebab tue rasa sedih jer bila teringat sahabat2, atau lebih erat lagi ikhwah2…….

Ana p sekolah nie antara lain nak berjumpa dengan sahabat2 lar (dalam masa yang sama ikut dan sama2 buat daurah) ….mungkin nie kali terakhir berjumpa sebelum berangkat….ish sedihnyer nak sambung ceriter nie….

Kami sampai stesen bas yan (x sampai 1 kilo dari sekolah) lebih kurang pukul 5.00 ptg….. Time tu hujan…. Masa kami sampai tu nampaklar 6th gen dok tgh makan kat kedai berdekatan situ…. Wah… Inilah peluang untuk mengcungkil pengalaman mereka!!!
Dah lah dah lama x jumpa depa….. yang pastinya semua melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi… kiranya x dak yang menanam anggur lah…. Ataupun singkatannya MENG-ANGGUR…..

Erm… ana pon minta sedikit nasihat dari mereka sebagai persediaan untuk ke sana….. Biarlah semua nasihat itu menjadi suatu yang berguna untuk diri ana khususnya dan juga kawan ana untuk menempuh hari yang mendatang…. Allah pon banyak suruh kita mengambil pengajaran dari umat2 terdahulu kan…. Nie kira nak beramal dengan ayat quran jugak lar….. Insya Allah…..

Oh… time tu ana teringat hakim…. Dia suruh ana mai…. Tapi dia mai ngan sapa??? Bila??
Oleh sebab inkuiri yang tinggi itu ana kol dia…..

Ana: Salam…. Nie hakim ka????

Hakim: Salam… Ya lar…. Dah enta call ana…. (btol jugak!!)…

Ana: macam mana enta… dalam perjalanan ke sini kar???

Hakim: erm… erm…. Ana x boleh p lar…. Ayah ngan mak ana x izin….. tapi ana memang nak p sangat…. X pa lah… mungkin ada hikmahnyar…..

Ana: oooooo…. Tak pa2…. Setiap sesuatu ada hikmahnya …….. tapi sedih lar… ana x dapat jumpa enta…...Nanti ana nak p dah yaman...

Hakim: x pa2…. Insya Allah ada masa kita berjumpa….nie kirim salam kat semua taw…..

Ana: Ok2, ana akan bagitau…..


Masih terngiang-ngiang lagi suara hakim bersemangat mengajak ana untuk pergi Daurah…. Dia pulak yang tiba2 x leh pi…….. Tapi apakan daya…. Allah merancang begitu akhirnya…..…Mungkin dia mendapat seribu rahmat dan tertolak seribu kecelakaan dengan ketidak hadirannya itu kan?…….. kita kena terima….. Kadang2 yang kita x suka (rasa berat hati ) itu baik untuk kita kan…… Allah lagi tau kan……. Itulah penyejuk hati kita…..

Erm…. Masa sampai sekolah tu ana agak berpuas hati ramai sahabat2 dari MMAS datang…..Itulah Naim, Uzair, Amirul, Fariq, Kro, Ma, Iqbal, dll…. Teringat dari dulu dok buat program sekali n pimpin mmy sama2…. Sama2 belajar untuk SPM….. teringat dok dorm sekali dulu…. Asyik kena marah ja ngan ustaz ahadi sebab kotor….. itu semua kenangan bersama……..Namun sekarang itu semua telah berlalu pergi….

Dan juga lepas solat asar kami juga sempat berjumpa dengan cikgu sue yang kebetulan warden hari tue…. Bila lihat iras wajahnya….. teringat penat lelah mereka mengajar kami… sanggup naik tingkat atas walaupun baru keluar dari kelas adik2 kat bawah semata2 mahu mengajar kami…. Terima kasih guru……

Pengorbanan kalian sedikit terbayar dengan kejayaan SPM kami yang menaikkan Maktab Mahmud Yan di tangga teratas maktab Mahmud di kedah…. Dan juga yang ke 15 dalam senarai sekolah di kedah mendahului SMKAY dan SMKAS dll…… Terima Kasih atas jasa kalian……

Erm…. Kalau nak cerita nie panjang lagi…… Tapi ana agak berpuas hati dengan daurah yang kami jalankan….. dengan kehadiran akhawat yang ramai….. kebanyakan dari mereka juga akan melanjutkan ke IPTA ….. semoga Berjaya di sana……..

Ana nak cerita banyak lagi nie….. sebab rasa seronok sangat jumpa kawan2….. sebab nak berangkat dah…. Tak pa lah…. Walaupun kita akan berjauhan tapi gerak kerja kita sama….. ALLAHU GHAYATUNA…. perincian daurah nanti ana cerita...k....

(ngantuk dah nie….. he….he…he…. minta maaf buat time malam)

Monday, May 10, 2010

Ikhlas YuHasshilun Najah (ikhlas membuahkan hasil)

Monolog dalaman diriku “Wah hebatnyar keikhlasan mereka...... Jauhnyar kita daripada mereka... Ya Allah bagilah kami kekuatan untuk mengikhlaskan diri seperti mereka...”

Itulah antara yang bermain di fikiranku dalam perjalanan ke sekolah time tue.... tak pa nanti ana cerita apa maksud semua nie.....

Ka dah ada yang faham..... Ana x cerita lagi nih..... Hebat betul!!

Ana mulakan dengan kalimah ini.....

Assalamulalaikum warahmatullahi wabarokatuh.......

Wah nampaknya dah lama tak menulis blog nie.....nak kata malas taklah tapi mungkin kerana idea berubah-rubah kot.....Jadi nak tulis tu macam2 main di kepala..... x pa lah kali nie ku gagahkan jua untuk menulis......

Pada 30hb april hari tue ana pergi sekolah sebab dapat information kata ada perjumpaan....(dah lama dah nie cuba nak ingat balik)

Ana pon ingat ramai pergi sekolah.... seronoknya...... tapi bila sampai di sekolah.....
Tengok2... la tak lebih 5 orang pon..... sedihnya.....

Tapi 5 orang pon cukup berharga ..... ana x kisah pon..... sekurang-kurangnya dapat jugak berjumpa daripada tiada orang langsung.....

Dalam tempoh tue macam2 kami buat mandi sungai lar....halaqoh lar....ziarah cikgu lar.....p pasar malam lar.... dan macam2 lagi....

Semua aktiviti yang kami buat best sangat...... nak cerita satu2 pon boleh ..... x palah nanti ada masa ana cerita k.....

Ana sebenarnya ada benda lain nak cerita.... nak cerita keikhlasan tadi nie.... apa yang ana tulis kat mukaddimah tadi tue....

Ana sebenarnya tgh baca buku ‘teladan tarbiyyah dalam bingkai arkanul baiah’ time tue.... sampailah ana baca tue dalam rukun yang kedua yaitu ikhlas.... taukan susunan rukun dia kan.....

Dalam cerita yang sangat banyak tue semuanya menambahkan rasa malu pada perjuangan kita yang asyik terkena gangguan keikhlasan nie...... mesti saja ada rasa lain dalam hati..... syaitan nie ada saja gangguan dia.... tapi ana sangat tertarik dengan satu kisah nie yang sangat terkesan dalam hatie nie..... Malunya ana!!! Mengaku hidup dalam perjuangan tapi tidak setulus mereka memahami keikhlasan!! Ya Allah maafkanlah diriku.....

Biarlah kisah ini menjadi teladan kita dalam melakukan kerja dakwah dan tarbiyyah ini...

Ana ceritakan ya... ana buat ringkas je.... sebab panjang sangat....

Tajuk cerita: Manusia bercadar
Watak:

1) Maslamah (ketua tentera)
2) tentera bertopeng muka
3)insan tak dikenali
4) tentera2 yang lain

“Dalam satu peperangan yang diketuai oleh maslamah.... pada waktu itu muslimin melakukan pengepungan untuk menembus benteng lawan... namun kerana terlalu lama mengepung tanpa berbuah kejayaan memasuki benteng ,maka maslamah pon melakukan pengintaian secara rahsia....

Dia mendapati ada suatu ruang yang boleh ditembus ke benteng sana dan ia memerlukan seorang yang hebat dan licik melakukan ini...

Maslamah pon berbincang di kemah tentang strateginya itu.... maka ia menatap wajah2 yang sesuai untuk dipilih... dan tiba2....

Datang seorang lelaki memakai topeng yang sanggup melaksanakan tugas berat itu.... dan ia sanggup melakukan saat itu jugak kerana memandangkan waktu sangat sesuai....

Maka ia pon berbuat sehingga berjaya masuk benteng dan membunuh pengawal benteng.... Lalu ia bertakbir... Allahu Akbar.... tanda pintu gerbang sudah boleh dibuka.... maka berlakulah pertempuran yang dimenangi oleh umat islam......

setelah selesai, Maslamah ingin tahu siapakah manusia bertopeng itu....... maka Maslamah menyuruh semua mencari siapakah manusia bertopeng itu..... Namun tiada siapa yang mengaku.... ..

Maka setelah lama masa... ada orang bercadar berjumpa maslamah dan bertanya adakah ia masih mencari orang itu.... Maslamah pon mengatakan adakah ‘engkau’.......
Dia mengatakan bahawa dia boleh menunjukkan siapa orang itu andai maslamah ingin tahu jugak.....Tapi dengan tiga syarat.....(sebolehnya dia tidak mahu maslamah tahu)

1- Tak Tanya siapa namanya untuk diingat...
2- Tak beri hadiah padanya apabila berjumpa tanda terima kasih...
3- Tidak menceritakan pada siapapun agar terus tidak diketahui pejuang lain....


Maka maslamah pon berjanji utuk memenuhi permintaan itu dalam keadaan sesal.......
maka ia memberitahu....

“ketahuilah bahawa orang itu adalah yang dihadapan tuan”.....
-Tamat-

Itulah yang membuatkan ana berfikir...... alangkah ikhlasnya mereka dalam berkerja.....
Banding dengan diri.... masih jauh lagi.....
Harap kita boleh buat cam nie.... Boleh tak???
INSYA ALLAH.......

(ulasan ringkas.... pasal dah ngantuk.... he...he...he...)

Tuesday, May 4, 2010

TERIMA KASIH GURU MMY (RINTIHAN PENCINTA BELAIANMU)

Masih jelas diminda….bisikan suaramu..memanggil…….Di situ langkahku bermula
mengejari cita..kau disisi…..Lantas ku utuskan….lagu untuk menyatakan
terima kasih guru…..kerna hulur tanganmu…….ku menghargai setulus jiwaku……bicaramu guru….kan ku ingat selalu….menjadi azimat ….hingga ke akhirnya

Guru..ibarat pelita…sentiasa menyinar…kamar hidupku..Guru..kau pewaris ilmu …..mendidik diriku…..hinggaku berjaya

Andai diberi peluang….inginku terbang tinggi di awangan …kanku petik
bintang-bintang….ku jadikan hadiah untukmu……moga tuhan merahmatimu
Terima Kasih..

Sambil ku menulis bait- bait lagu ini (lagu mirwana yang ana minat) semakin kuat ku terkenang guru-guruku yang tidak penat mengajar ku dan juga sahabat2ku semasa di mmy…dulu

Satu-satu wajah mereka semakin memenuhi minda ini….. Ustaz Ahadi…. Utaz Lah….Ustaz Naser C.Omar… Sir Azman….Ustaz Fadzli…..Ustaz Adam….Ustaz Wan….Ustaz Naser hasan….Ustaz Zaini mereka inilah yang mendidik kami sehingga kami Berjaya….Mereka lebih dekat ana katakana ayah kami di sekolah….

Begitu juga dengan guru-guru perempuan yang tidak penat menggantikan ibu kami dalam mendidik kami sehingga kami menjadi Berjaya…. Cikgu Rubi…Cikgu Jat….Cikgu Rafidah… Teacher Mawar…Teacher Azzu….Cikgu Ton….Ustazah Hamidah….Cikgu Suraya… Ustazah Noraini…Ustazah Rosita…Cikgu Hazli dan lain-lain….Kalian ini memang memainkan peranan ‘ibu’ yang baik kepada kami……Terima kasih kerana mendidik kami semua….

Ku sangat kagumi mereka dengan sentuhan didikan mereka yang tidak dapat ku ungkapkan dengan penulisan ini… Seringkali kami ditanya oleh mereka akan kesihatan kami…pencapaian kami dalam pelajaran… ada sahaja nasihat yang berguna yang diberikan…Setiap kali masuk ke Bilik Guru… Mesti ada sahaja yang menegur kita… (sepatutnya kita yang menegur mereka… Namun kerana tingginya belaian kasih sayang mereka kepada pelajar (kami semua)….mereka lebih mendahului kami dalam menegur…. Ana seringkali malu bila jadi cam nie)….

Bila dalam kelas sebelum mengajar….mesti ada sahaja nasihat yang diberikan…. Lihat siapa yang demam… Teruk ka tak teruk….Kalau teruk perlu di rawat dengan segera….
Wah… Inilah kasih mereka yang tidak dapat ku rasakan di institusi lain selain mmy….
Guru-guruku yang ku cintai…Sebenarnya kami semua dah merasai seksanya tanpa belaian kasih dari kalian semasa kami keluar dari sini….. Kami sangat merasa kekurangan perkara ini…. Ia tidak dapat memenuhi jiwa (masih terasa kosong) kami walaupun guru-guru di luar sana sebahagiannya lebih tinggi ilmu (ada yang phd) daripada kalian…sedarlah perkara itu tidak membawa kepuasan kepada kami…. Melainkan nasihat dan belaian kasih daripada kamu semua….

Boleh saja sebenarnya ku menceritakan sumbangan mereka kepada kami satu persatu… (batapa banyaknya sumbangan mereka…) Satu-satu insan boleh sahaja ku ceritakan…Namun ketahuilah bahawa tidak cukup tangan yang ingin menaipnya….Kerana terlalu banyak yang disumbangkankan oleh kalian…..

Di sini ana nak cerita satu pengalaman kami yang sangat-sangat tidak dapat dilupakan….Ada banyak sebenarnya …… Namun andaiku terlalu banyak menulis mungkin ku akan seronok sendirian…. Biarlah sedikit2 dari masa ke masa ku menulis…..
Ada seorang guru daripada guru-guru kami yang dicintai itu mengajar kami pada setiap petang… selalu waktu dia mengajar tu waktunya lewat-lewat sikit …..Bukan maksudnya guru nie masuk lewat tapi waktunya last atau second last macam tu lar…..
Setiap kali dia mengajar tu sangat kami suka… dia juga selepas kelas mesti saja menegur kami dan memberi nasihat …Kami senior-senior seringkali ada saja problem yang dilakukan… dari sudut kebersihan hinggalah pada sudut akhlak….. setiap kali dia tegur, kami rasa sayu menyelubungi seluruh kelas…. Nasihat yang diberikan sangat-sangat menyentuh hati kami ini….biarlah ku tidak menyebut nama insan keramat ini….biarlah ia menjadi rahsia… dan seringkali kami lihat air mata keluar dari mata insan barakah ini…. Kami dapat rasakan bahawa betapa ikhlasnya seorang ‘ibu’ menegur kami……semua pelajar diam tanda setuju dengan apa yang dicakap…. Kami pun secara tidak perasan turut menitiskan air mata… Terasa di jiwa ini bahawa ikhlasnya guru-guru kami dalam mendidik kami…..TERIMA KASIH GURU…..

Nasihat kamu semua akan kami jadikan pedoman dalam hidup kami….
Biarlah penulisan berhenti di sini….tetapi ketahuilah hati ini masih mencoretkan jasa-jasa kalian yang tersangat banyak itu…. Namun insya Allah…akan ku tulis apa yang termampu ku menulis pada berikutnya…..TERIMA KASIH GURU…..

Wednesday, April 28, 2010

THE INTERESTING QISSOH

Saya>> Eh, biar btol cam tu…….Tak kan cam tu kot…..
Sim Maliki>> Ya…Budaya tu dari dulu lagi…. Sekarang cuba nak banteras… Alhamdulillah sekarang nie berkurang jugak…
Saya>> Pergh, budaya cam tu masih diguna lagi… Pelik2 lar…..
Zaheri>> Itulah yang jadi masalah….. Ramai sangat cam tu……

Itulah dialog antara ana dan sahabat-sahabat ana dari kemboja tu….. Malam tu ana dan sahabat ana(pelajar daurah) tidur di bilik sahabat kami dari kemboja…..sebelum kami (pelajar Daurah) nak tamatkan pengajian di situ….(lebih kurang 2 hari lagi)….

Sebenarnya sangat seronok kita bersembang dengan mereka…… Mereka yang seramai lebih kurang 20 orang orang tu sangat mahir bermacam-macam skill hidup…..
SKILL HIDUP???

Ya merekalah yang menolong kami untuk mengambil buah nyiur (kelapa lar…) kalau kita nak minum air…

Uish depa pandai sungguh panjat pokok kelapa….. Satu ketika itu ada sorang tu nak panjat pokok untuk kami minum air…. Dah duit tak dak nak beli air….time tu kami buat makan jamaie… x sampai 6 saat dah diatas pokok….. terkejut betol ana…. Pokok tu bukan pokok kelapa rendah taw….. tinggi ooohh….
Dah lah panjat cepat…. Bila habis satu pokok tu buah dia….. Dia pindah pokok lain untuk ambik lagi….

MasyaAllah…. Rajin sungguh…. taw camna dia pindah pokok….. Dia x turun lain lah…… dia pijak daun pokok kelapa yang rendah sikit sambil tangan pegang daun yang tinggi sikit…. Lepas tu…. Imbangkan badan….. Slow-slow dia langkah lepas tu… eh dah pindah pokok dah……

Sambil dok panjat tu….. Kami lar dok gabrakan dia….. Dia relaks jar…..
Kalau kita dok atas tu…. Ketaq tok sah dok kata lar…….. Dia siap boleh bukak kelapa atas tu lagi….. Pastu dia minum…. Amboi kami dok bawah nie pon ketaq tengok dia senget sana..senget sini cam nak jatuh tu…. Depa walaupun aktif sana sini… Panjat pokok lar… Main bola tampar ala spike gila2 lar… Main bola sampai senget padang pon depa kalau solat jemaah x tinggal ohhh……. Tu pengajaran yang kita boleh ambil dari mereka…..

Kalau budak melayu nie….(kite lar…) Apa2 sikit penat lah…. Dan macam2 lagi….Pastu tinggal solat jemaah… Alasan surau jauh lar….. Lagi ana x larat berjalan lar….. Tu budaya yang kena ubah….
Mereka kalau kita tengok aktiviti mereka wah macam nak mati penatnyar….. Peluh bercerau …. Sungguh2 buat kerja…. Kita pon jadi malu kalau kita tak leh hadir solat jemaah di surau…. Tu hikmah yang depa bawak….
Tu baru bab memanjat…. Bab lain x kira lagi….. Banyak lar benda pelik yang kita boleh ambil dari depa….

Bab jual makanan pon pelik jugak…. Ada suatu hari tu dia (rahsia nama yg pastinya orang kemboja) pergi KB(kota bahru) g beli makanan tuk dijual….. Tgk2 masa dia balik dia beli pisang banyak-banyak….
Ana Tanya dia , enta nak jual cam na pisang nie?…. Dia kata nak buat cam di kemboja jual pisang bakar….
Pergh.. ada jugak cam nie …. Dia jual pisang cam kita jual jagung bakar tu…. Wah sungguh-sungguh nya dia…. Tu ana kagum….. Tapi ana agak sesal sebab ana x dan nak merasa pisang tuh….. Maksudnya habisss lah….. Boleh habis jugak……
Pas tu ana sembang ngan dia….. Tanya dia enta sebab apa dok try nak jual nie….. Dia kata dia nie sebenarnya nak amalkan jugak ilmu yang dia ada…. Dia kata dia blajaq pengajian islam n perniagaan disini…. Jadi dia nak praktis ilmu yang dia blajaq…. Jadi dia juallah macam2 termasuk jagung dan ubi kayu…. Dan juga bisnes jacket…..

Pastu dia cerita kat ana lagi…. Di lubuk hati dia…Dia nak buat sumbangan pada Negara dia kemboja….(khususnya orang islam di sana)
Dia kata sekolah kerajaan saja yang percuma…. (namun disitu agama islam x diajar….) Jdi sekolah agama saja yang mampu menyelamatkan penerusan umat islam yang faham akan agamanya di sana…

Dia cerita lagi… Dia klau ada kesempatan dia nak jadi businessman yang mampu memberi manfaat pada saudara mereka di sana….. Biar keuntungannya bisa diberi untuk penubuhan madrasah di sana…. (terharunya ana)
Wah nie la semangat mereka…. Sambil dok menyembang sekali, main sekali, solat sekali, makan sekali… Tetapi di hati mereka ada bermacam- macam harapan yang ingin mereka tunaikan….. Tu la best bersembang dengan mereka ada saja manfaatnya untuk kita kongsi…..

Pengajarannya di sini…. Kita yang hidup agak senang nie bantulah mane2 orang yang mintak derma untuk penubuhan sekolah ke… ape2 ke…. Tu sedekah jariah tau…. Kebanyakan saudara kita sangat-sangat memerlukan bantuan daripada kita….
Firman Allah: WaanfiQu Mimma rozaknakum min Qabli an ya’tia ahadakumul mautu fayaqula Robbi Lau la Akkhortani ila ajalin Qarib Faassoddaqo waakun minal khosirin…..
Maksudnya…”Dan bersedekahlah kamu daripada apa yang kami kurniakan kepada kamu sebelum datang kematian kepadaseseorang daripada kamu, maka ketika itu dia akan berkata kalaulah boleh lewatkan sikit ajalku ini…. Aduh.. Ruginya aku…..”
Nanti pasai dialog kat mukaddimah tu nanti ana cerita…. Ok …. Takut panjang sangat….
(malas nak sambung sekarang… he..he..he…)

A'LAQOH BAINAN "NAFASI" WA "OUR DUTY"

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh…….
Pertama sekali marilah kita merafa’kan kesyukuran kepada Allah kerana masih memberi kekuatan kepada kita untuk menyedut nafas segar di bumi Allah ini…..
Kenapa Nafas????
Ya ia merupakan nikmat yang besar dalam hidup kita…..
Kita masih boleh bernafas……
Syukur pada Allah kerana segala kelengkapan pernafasan masih dijaga oleh Allah….
Sedarkah kita bahawa kita bernafas ini adalah gabungan daripada……
1) Oksigen yang dilepaskan oleh pokok ketika fotosintesis….(agak lama tinggal sains takut silap)
2) Kitaran udara….(dan komposisinya yang tersusun)….
3) Kelancaran corong hidung yang membolehkan oksigen masuk….
4) Kerongkong yang tidak tersumbat…
5) Paru- paru yang bersedia memindahkanl oksigen….
6) Darah yang membawanya (oksigen) ke seluruh badan….
7) Seluruh badan menerimanya…
8) Dan banyak lagi

(x rujuk buku… minta maaf andai silap)
(Gabung ilmu semasa di mmy dengan bacaan 2 lain….)

Sedarkah kita bahwa kita masih boleh hidup ini sebab Allah melancarkan pergerakan semua ini (tujuh-tujuh tu lar....…..
Bayangkan oksigen ada…. Hidung lancar….. kerongkong ok….. paru-paru ok….. tiba2 darah x jalan sebab jantung Allah x benarkan untuk mengepam darah…. (baru kita tau bahawa segala nie dijaga dan diberi oleh Allah kepada hambanya)
Andai Allah menarik sedikit nikmat pun….. Kita sudah merasa susah…..
Ya lah andai kata Andai Allah menarik nikmat CO2 pun walaupun yang lain dikekalkan juga mendatangkan kesusahan!!
Kenapa pulak karbon dioksida.... x penting pun???
Ya lah x dak karbon dioksida macam mana oksigen terhasil….. maka oksigen yang ada akan habis dan kita…..( faham-fahamlah…)
Namun kerana sifat Rahman dan Rahim Allah kita masih mampu hidup…… (terima kasih banyak2 Ya Allah…)
Jadi ikhwah akhawat cam na kita nak membalasnya pada Allah…..
Sedarkah kita kenapa Allah menjaga sistem badan kita secara tersusun nie……
Kalau ada penjagaan yang rapi nie x kan hidup kita sia-sia ja….
Sekarang nie ana nak bagitau pulak apa kefahaman kita yang betol setelah kita mengaku islam….
X kan nak belajar agama ja….. amal 5 rukun islam ja…. Pastu masuk syurga….
Habis tu imam mahdi nak mai cam tu ja kar…. Islam akan menang dengan 5 rukun islam ja kar….
Ni bukan maksud meremehkan rukun islam tadi….. Itu adalah asas islam kita…..
Janganlah semangat tapi tinggal solat pulak…. Zakat tak bagi….. ni menempah neraka namanya….
Ana bagitau nie ringkas ja…. Sebab biar ringkas tapi melekat dalam jiwa….
Biar sikit cakap tapi pengamalannya lebih…kan….
Tau dak bila kita mengaku islam (ucap syahadah) kita menjadi saksi di hadapan Allah…..
Saksi apa???
Ya tengoklah pada firman Allah…. Dalam surah albaqarah…..
Ayat dia berbunyi lebih kurang gini…. “Wakazalika jaalnakum ummatan wasaton litakunu syuhadaa alan nasi wayakunanarrasulu alaikum syahida”
Maksud dia ….. “ dan begitulah kami menjadikan kamu umat wasato (perantara antara manusia) untuk kamu menjadi SAKSI kepada manusia dan Rasul pula menjadi saksi kepada kamu…


>>Namun ketahuilah dengan ayat quran tadi kita menjadi SAKSI kepada ahli dunia semuanya bahawa islam adalah agama yang terbaik untuk dunia…..
Ni ana ambil dari buku Syahadatul Haq abu a’la almaududi…..
Maka setiap kita mesti mendaulatkan islam ke seluruh alam…. Macam mana pulak…..
Bekerjalah untuk islam…. sehingga akhirnya islam boleh tertegak…. Namun ketahuilah ia tidak tertegak dengan kata….
Ana cuba buat perumpamaan utk adik2 mmy & ikhwah akhawat lebih faham…. (tibe2 terpikir utk buat perumpamaan.. Dalam quran pon Allah suka buat perumpamaan jugak)

“Cuba andaikan kita dan seorang lagi teman adalah saksi suatu pembunuhan kejam seorang perempuan tua…..
Ketika di bunuh kita melihat bagaimana ia ditikam dengan kejam …….
Namun sahabat kita diketahui oleh pembunuh tadi lantas sahabat kita ditikam juga…..
Namun kita dapat sembunyi…..
Ketika pembunuh melarikan diri, kita pergi kpd sahabat dan berjanji kepadanya kita akan jadi menjadi saksi (laporkan dan berkerja sehingga kes ini diadili dengan adil)…
Setelah sahabat kita mati…. Kita hanya bercakap sahaja dihadapannya namun kita tidak melakukan (beramal/berkerja) dengan sebenar-benar penyaksian itu….
Kita adalah saksi yang melihat semua itu……
Bagaimana boleh kita melepaskan penyaksian itu dengan membiarkan penjenayah berkeliaran….
Maka perempuan dan sahabat itu tidak diadili dengan baik….
Maka kita adalah ZALIM!!!!
Jadi macam mana…..

Macam tu lah andai kita tidak menjadi saksi bahawa “aku nie menjadi penyampai dikalangan umat untuk mendaulatkan agamamu (dengan berkerja)”….dan kita tidak bersaksi ”aku telah bekerja untuk merealisasikan agamamu”…( Hatta la takuna fitnatun wayakunaddinu kulluhu lillah)
Maka kita telah berlaku zalim kepada ahli dunia….. (kerana kita akan disoal oleh rasul kenapa tidak melaksanakan tugas mereka......)

Maka kita telah biarkan dunia tidak diadili (perempun tadi) dengan baik…..
dan kita mendustai rasul yang menyampaikan amanah pada kita (sahabat tadi)
Maka kita ZALIM pada agama kita sendiri (biarkan ia tidak boleh bangun)…..

Minta maaf andai x faham.... Boleh tanya ana kalau x faham...
Yang faham... FAhamkanlah yang x faham ok...

Ayuh sahabat-sahabat ikhwah akhawat kita memperbanyakkan lagi usaha kita untuk islam…..
Kita perbetulkan kefahaman orang lain tentang islam…..
Rapatkan mereka kepada Halaqah… Usrah dan Wasilah tarbiyyah yang lain….
Insya-Allah…
Minta maaf andai ana silap dalam menulis.... (teguran sangat diharap)

Thursday, April 22, 2010

Ibroh Dari Pemuda KAhfi...

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh.....

Pada hari yang dirohmati Allah ini iaitu hari khamis bersamaan 8 jamadil awwal ana ingin kongsikan sedikit pengajaran dari ashabul kahfi....


Mesti sebahagian dari kita bila dengar ashabul kahfi trus terbayang pemuda yang gagah yang lari ingin menyelamatkan iman mereka dari dilunyai dek pemerintahan yang kuffar...

Namun di sini ana ingin membawa kita semua beberapa pandangan mufassirin tentang kaedah macam mana mereka melarikan diri dari kawalan pemuka-pemuka kuffar pada zaman mereka..

perkara ini diceritakan oleh seorang akhi semasa ana berada di kelantan....
semasa sedang mengadakan perbincangan bersama mahasiswa2 kolej.....
Tentang sukan apakah ia lebih kpd islamik atau sia2.....
Mungkin jarang sekali kita terdetik untuk membincangkan perkara ini secara terbuka...
NAmun atas kesedaran yang mendalam pentingnya medium ini untuk islam maka dijayakanlah di surau kemboja di sebelah asrama kami....

Akhi nie membuka kisah di mana sebahagian mufassirin mengatakan bahawa mereka melarikan diri dari pemerintah thaghut menggunakan bentuk sukan yang sekarang ni ia lebih mirip kepada golf....

Kalau mereka melarikan diri secara saja2 ghalibnya akan mendatangkan keraguan pada masyarakat kuffar ketika itu....
Maka di sinilah kita harus belajar bahwa sukan adalah perkara menjaga keimanan atau tidak.....

Dikatakan mereka memukul bola jauh....
kemudian mereka pukul lagi.....
Padahal mereka cuba melarikan diri....(utk jga iman)
sehinggalah sampai ke gua...
Namun puak2 thaghut melihat itu sebagai permainan biasa.....
Maka disini.... Ayuh jadikan sukan kita luar biasa untuk islam..
walaupun dianggap biasa oleh orang lain.....

Jadi pengajaran di sini.....
Walaupun mungkin pendapat ini tidak jumhur ataupun lemah dsb....
Namun adakah tidak penting kita menjaga iman dan islam kita dengan sukan....
seringkali apabila perlawanan adalah sebagai lesen kita untuk bergaduh dan berdendam....

Jangan belajarlah dari pemuda alkahfi ini.....

Firman Allah....
"Innahum fityatun amanu birobbihim wazidnaahum hudaa"
maksudnya: merekalah generasi pemuda yang beriman dengan tuhan mereka maka Kami tambahkan kepada mreka petunjuk Kami....

Itu Mereka.... Kita Bagaimana???
Fikir-fikirkanlah!!!

Sunday, April 18, 2010

Sambungan Daurah




Salam disini ana nak sambung pasal Daurah yang dilaksanakan pada 16-17/4/201 (semalam) yang ana cerita sebelum ini...

Antara program yang dijalankan adalah:

1)pembentangan tentang "Kefahaman tarbiyyah dan Wasail yang digunakan" oleh akh Amirul. Moderator untuk majlis ini ana sendiri. Program ini start dari pukul 4.00-5.30 ptg. (16/4)

2)Riadhah Badaniyyah yang dilakukan pada petang itu sebagai suatu pembinaan kekuatan RIJAL....

3)Pembentangan tentang "Pencemaran Kefahaman Islam & Cara Mengatasinya" yang disampaikan oleh akh Uzair. Moderator untuk majlis ini saudara Amirol.

4)Pembentangan terakhir tentang "Pemuda dan Perubahan" oleh akh habib. Moderatornya adalah saudara Naim...

5)Slot perkongsian tarbiyyah dengan ikhwah dan akhawat pelbagai tempat...

6) Diikuti dengan LDK oleh beberapa ikhwah yang berpengalaman dari UUM...(ana x dan nie.. Ana terpaksa balik awal...ada program lain)

Semua program ini sangat membekas dalam jiwa peserta. Dan para peserta juga dapat
memahami dengan lebih jelas tentang waqe' umat....

Insya-Allah program ini akan diteruskan pada 30hb nie...
Salam Ukhuwwah....

DAURAH TARBIYYAH&JUNDIYYAH DI MMY

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....
ana rasa sudah agak lama ana tidak update blog nie, minta maaf pasal itu....

Pada kali ini ana nak ceritakan sedikit tentang program yang kami jalankan di sekolah MMY bersama ex-gen MMY.

Dengan lebih tafsil @ detail ia dihadiri oleh 7 and 6 gen.....

Program ini dilaksanakan tidak lain dan tidak bukan adalah untuk menyusun tarbiyyah untuk para ex-gen....
Program ini dilaksanakan dengan buah fikiran akh habib dan beberapa sahabat di MMAS...

Ini juga adalah follow up dari liqa' yang pertama diadakan pada bulan lepas...(x silap ana,ana x pi )

Pada hari itu, kami telah memantau perjalanan usrah ahli adakah sudah berjalan dengan baik......
Adakah Wasilah tarbiyah yang disusun dapat dilaksanakan dengan baik....
Dan usrah juga akan disusun kepada individu yang baru mengenal tarbiyyah ini....
Kepentingan Usrah diceritakan dengan detail atas masalah umat sekarang nie...
Ana x habis cerita lagi nie....
Nanti ana sambung balik....
NAk solat lu.....(Solat awal itu afdhal)
Sekian

Thursday, April 15, 2010

SAMBUNGAN TENTANG IFZQ 2


Assalmualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

Pada kesempatan ini ana rasa cam nak sambung sikit lagi tentang IFZQ nie....
Ana rasa cam lepas ni nak kupas pasal HA pulak lar.....
HA tu tau dak apa dia???
x tau!!!
xtau lagi!!!!
pikirlah dulu.....

HA tu juga adalah buku yang dikarang oleh SQ( Syed Qutb)....
Ha tau dak gi HA tu apa???
Tau dah....
Mestilah "Haza Addeen" kan???
tahu takpe...

Nak tau sebab apa ana suka tulisan syed Qutb???
Dia nie dah infakkan dirinya untuk jalan dakwah nie seratus peratus taw....
kawan-kawan semaktab mahmud ngan ana, kita juga kena contohi SQ nie...
Walaupun dia seorang yang cerdik dan sudah ambil master... (Zaman dia sekolah menengah tu kira hebat)
Dia boleh saja kerja dengan kerajaan.....
Namun kerana prinsip islam yang dia pegang dan tidak mahu digadai...
Itulah yang menyebabkan ana suka dia....

Tulisan yang dia tulis juga adalah berlainan dari orang lain...
Tulisannya bersastera tinggi...
Dia bukan menulis dalam keadaan aman....
Dia menulis bukunya dalam keadaan diburu oleh oleh puak taghut dikalangan islam sendiri...
uihh... Best sangat buku dia....
Dia tulis memang dari hati... Untuk islam....
Mudah-mudahan rohnya dilimpahi rahmat...
Ameen...

Okey... Sekarang kita masuk IFZQ pulak ....
SQ mengatakan bahawa dunia memang tidak akan mencapai kebaikan melainkan dengan kembali kepada Allah...
Betul dak apa yang dia cakap???
Adakah kita berstuju dengan mulut sahaja tanpa disertai dengan perbuatan!!!
Kita kena fikir benda ini...

SQ juga mengatakan bahawa berhakim kepada Sistem aturan Allah adalah perkara beriman atau tidak beriman!!!!
Andaikata kita x kisah dengan sistem sivil sekarang....kita seolah2 tidak beriman (Nauzu billah)
Jadi apa tugas kita...
Kita x leh tunggu sistem syariah tercapai dengan magik...
ini mustahil!!!- rujuk_hakikat islam yang dilupai-

Kita kena berkerja untuk islam...
YA Allah jadikanlah kami tenteramu.....

Kita kena yakin andai kita nak selamatkan kembali dunia.. kita kena bukak kembali anak kunci Allah....(Al-QuRAn& HaDiS)... Barulah pintu fitrah akan terbuka....
Malapetaka kejatuhan khalifah cukup memberi kesan kepada kita....
Islam sudah diketepikan,,,,,
Siapakah yang mahu berkerja untuk islam kalau bukan kita...
Ayuh.. Fikir2lah.

Hakikat islam yang dilupai


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh....
Pertama sekali ana mengucapkan terima kasih kerana memberikan sokongan pada blog ini ini. Mudah-mudahan semua ini mendapat nilaian di sisi Allah...

Mudah-mudahan apa yang ditulis ini bisa dikongsi bersama adik2 di MMY khususnya dan juga pada sesiapa pun (Umum)

Ayuh ikhwah dan akhawat sekalian, marilah kita sama2 merenung akan beberapa pelajaran yang disampaikan oleh SQ dalam kitab HA.....

Tau dak SQ itu apa????
Haa tau xpa...
Syed Qutb kan....

kitab HA tu apa pulak...
X tau kan???
Haaa kitab (HA) tu adalah kitab Haza Adden...
Minta MAaf andai terlalu ringkas(HA)

Ingin ana titiskan beberapa coretan Syed Qutb tentang beberapa salah faham umat terhadap islam...
Yang asli dalam bahasa Arab....
Ni Pensyarah ana Terjemah...
Ka nak yang bahasa arab???
Aana seriau antum x faham ja...(Jgn kecik hati pulak)

"Sebahagian dari umat islam menunggu daripada agama ini-setelah mengetahui ia dari Allah- bahawa ia akan bertindak secara SIHRIAH (magik), dan PELIK dan X JELAS SEBAB. Tanpa mengira bahawa ia juga (Islam) adalah i'tibar dari tabiat manusia dan usaha secara fitrah..."

faham tak apa ana tulis nie....
ana tau antum semua bijak....
kan kita semua dah cerdik dah......

Mksudnya kita hendaklah menjadi manusia yang berkerja untuk menegakkan islam...
Jangan jadi cam sebahagian manusia yang tunggu magik ja.....
faham x tunggu magik ni camna????


contohnya cam nie... KIta tidor cam besa, (x perlu fahamkan orang tentang apa kerja mereka untuk islam)...
Kita tunggu... dan Tunggu....
Kemudian esok pagi kita bangun tidor dan tengok......

Pemerintahan Najib dah Bertukar kepada Islam....
Dan Najib dah mula mengajar di masjid tentang islam...
Israel dah terhapus....
Palestin hidup cam besa.....
Barat dah pakai sistem islam....
Penjara Abu Gharib dah bertukar jadi masjid...
Pusat judi di Genting dah bertukar jadi Perkuburan Syuhada'
Bandaraya KL dah jadi pusat ulama' berbincang tentang hukum....
Dan banyak Lagi....

Ahh..
Ketahuilah bahawa islam adalah agama fitrah....
Dan ia juga mengikut Fitrah manusia...
Kerana ia adalah manhaj dari ilahi untuk manusia.... (Bukan untuk malaikat)
Ayuh... Teruskan usaha memahamkan adik2 kita dan masyarakat kita bahawa....
Mereka perlu bekerja untuk islam...
KIta juga perlu menggandakan usaha kita untuk islam.....
Allah mengajar kita untuk berusaha cam nabi....
Nabi dilempar batu, dilempar najis untuk islam...
x kan kita nak tunggu magik ja...
Ayuh fikir-fikirkanlah........