RSS

Saturday, May 15, 2010

Daurah Penemu persahabatan

Rabu baru2 nie…. dalam pukul 9.30 pagi tue ana cas henset (dah lama dah bateri kong)….. masa tgh cas tue dapat message no. ana sendiri…..

Maksud dia… ada orang call ana lar….. tapi x dak bateri….. kesian dia…..
Ana pon call dia secepat mungkin……..

INI DIALOG KAMI

Ana: Assalamualaikum hakim….. Ada apa enta call ana …. Ana minta maaf lar tadi bateri ana habis…..

Hakim: erm…. Enta besa lah….. selalu x cas enset (memang pon, x tau pasaipa malas)…. Enta nak pi dak esok ada daurah kat sekolah???

Ana: Erm…. Ana insya Allah pi…… Enta nak pi dak???

Hakim: Insya Allah…. Jangan lupa bagitau kat ehsan sekali……

Ana: Insya Allah…… nanti ana call dia…..


Esoknya ana pon pergi lar ke sekolah dengan sahabat ana ehsan……… Dalam bas tu kami sembang macam2…. Sebab walaupun kami dok kulim sekali, tapi kami jarang berjumpa….. dah berjumpa nie, peluang kami untuk eratkan lagi ukhwah lar kan……. Kan……

Kan Allah berfirman “Innamal mu’minuna ikhwatun….” Ana tak yah translate tak pa…… Antum kan dah faham…..Antum semua pandai-pandai kan……. Dan antum juga tahu bahawa mukmin itu bersaudara tanpa mengenal paras rupa dan harta benda……..

Dan ketahuilah bahawa persaudaraan mukmin itu tak boleh dibeli oleh orang kafir walaupun mereka menawarkan apa yang ada di langit dan di bumi…. Setuju dak apa ana kata??? Betul lar…. Ini firman Allah….ana bagi mafhum dia jer lah…. “kalaulah kamu menginfakkan (membelanjakan ) apa yang ada di bumi semuanya pon, sesungguhnya hati kamu tidak akan sesekali diikat oleh Allah” ini ayat Allah kepada orang kafir…. Mereka tidak ada ikatan satu akidah yang kuat macam kita umat islam….kalau Syed Qutb kata ia (ikatan akidah) adalah tiupan ilahi yang yang khusus daripada Allah untuk penyatuan umat islam…… Dan ikatan kita bukan kerana daerah rumput yang sama seperti kambing belaan…….tetapi kita umat islam ikatan akidah adalah tanah airnya… negerinya …. Dan kekuatannya… (bersastera pulak!! )..

Sebenarnya ana dah nak berangkat ke luar Negara hujung bulan nie….. sebab tue rasa sedih jer bila teringat sahabat2, atau lebih erat lagi ikhwah2…….

Ana p sekolah nie antara lain nak berjumpa dengan sahabat2 lar (dalam masa yang sama ikut dan sama2 buat daurah) ….mungkin nie kali terakhir berjumpa sebelum berangkat….ish sedihnyer nak sambung ceriter nie….

Kami sampai stesen bas yan (x sampai 1 kilo dari sekolah) lebih kurang pukul 5.00 ptg….. Time tu hujan…. Masa kami sampai tu nampaklar 6th gen dok tgh makan kat kedai berdekatan situ…. Wah… Inilah peluang untuk mengcungkil pengalaman mereka!!!
Dah lah dah lama x jumpa depa….. yang pastinya semua melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi… kiranya x dak yang menanam anggur lah…. Ataupun singkatannya MENG-ANGGUR…..

Erm… ana pon minta sedikit nasihat dari mereka sebagai persediaan untuk ke sana….. Biarlah semua nasihat itu menjadi suatu yang berguna untuk diri ana khususnya dan juga kawan ana untuk menempuh hari yang mendatang…. Allah pon banyak suruh kita mengambil pengajaran dari umat2 terdahulu kan…. Nie kira nak beramal dengan ayat quran jugak lar….. Insya Allah…..

Oh… time tu ana teringat hakim…. Dia suruh ana mai…. Tapi dia mai ngan sapa??? Bila??
Oleh sebab inkuiri yang tinggi itu ana kol dia…..

Ana: Salam…. Nie hakim ka????

Hakim: Salam… Ya lar…. Dah enta call ana…. (btol jugak!!)…

Ana: macam mana enta… dalam perjalanan ke sini kar???

Hakim: erm… erm…. Ana x boleh p lar…. Ayah ngan mak ana x izin….. tapi ana memang nak p sangat…. X pa lah… mungkin ada hikmahnyar…..

Ana: oooooo…. Tak pa2…. Setiap sesuatu ada hikmahnya …….. tapi sedih lar… ana x dapat jumpa enta…...Nanti ana nak p dah yaman...

Hakim: x pa2…. Insya Allah ada masa kita berjumpa….nie kirim salam kat semua taw…..

Ana: Ok2, ana akan bagitau…..


Masih terngiang-ngiang lagi suara hakim bersemangat mengajak ana untuk pergi Daurah…. Dia pulak yang tiba2 x leh pi…….. Tapi apakan daya…. Allah merancang begitu akhirnya…..…Mungkin dia mendapat seribu rahmat dan tertolak seribu kecelakaan dengan ketidak hadirannya itu kan?…….. kita kena terima….. Kadang2 yang kita x suka (rasa berat hati ) itu baik untuk kita kan…… Allah lagi tau kan……. Itulah penyejuk hati kita…..

Erm…. Masa sampai sekolah tu ana agak berpuas hati ramai sahabat2 dari MMAS datang…..Itulah Naim, Uzair, Amirul, Fariq, Kro, Ma, Iqbal, dll…. Teringat dari dulu dok buat program sekali n pimpin mmy sama2…. Sama2 belajar untuk SPM….. teringat dok dorm sekali dulu…. Asyik kena marah ja ngan ustaz ahadi sebab kotor….. itu semua kenangan bersama……..Namun sekarang itu semua telah berlalu pergi….

Dan juga lepas solat asar kami juga sempat berjumpa dengan cikgu sue yang kebetulan warden hari tue…. Bila lihat iras wajahnya….. teringat penat lelah mereka mengajar kami… sanggup naik tingkat atas walaupun baru keluar dari kelas adik2 kat bawah semata2 mahu mengajar kami…. Terima kasih guru……

Pengorbanan kalian sedikit terbayar dengan kejayaan SPM kami yang menaikkan Maktab Mahmud Yan di tangga teratas maktab Mahmud di kedah…. Dan juga yang ke 15 dalam senarai sekolah di kedah mendahului SMKAY dan SMKAS dll…… Terima Kasih atas jasa kalian……

Erm…. Kalau nak cerita nie panjang lagi…… Tapi ana agak berpuas hati dengan daurah yang kami jalankan….. dengan kehadiran akhawat yang ramai….. kebanyakan dari mereka juga akan melanjutkan ke IPTA ….. semoga Berjaya di sana……..

Ana nak cerita banyak lagi nie….. sebab rasa seronok sangat jumpa kawan2….. sebab nak berangkat dah…. Tak pa lah…. Walaupun kita akan berjauhan tapi gerak kerja kita sama….. ALLAHU GHAYATUNA…. perincian daurah nanti ana cerita...k....

(ngantuk dah nie….. he….he…he…. minta maaf buat time malam)

0 comments:

Post a Comment