RSS

Monday, October 28, 2013

Tarbiyah membina kebahagian hidup !

Mendidik diri dan mentarbiyah jiwa merupakan medan perjuangan yang paling asas. Inilah kunci penting yang menjadi titik perubahan (al-taghyir) dan titik pembaikan (al-islah) sebuah masyarakat dan tamadun.

Mereka yang merenung rapi perjuangan dakwah para rasul, pasti memahami peri pentingnya aspek ini, dan peranannya dalam merangka perubahan yang sangat besar !


Bukankah Allah S.W.T telah berfiman (Ar-Ra'd : 11) ,

(إن الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

"Sesungguhnya, Allah sesekali tidak akan mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu, sehinggalah mereka sendiri mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (jiwa) "

Kata Syeikh Abu Bakar Al-jazairi di dalam tafsirnya,

"Telah menjadi ketetapan Allah (Sunnatullah), seperti yang berlaku kepada kaum² yang terdahulu, bahawa segala nikmat kebaikan, keamanan, dan kegembiraan yang mereka kecapi tidak lain adalah kerana istiqamahnya mereka dalam iman dan amal yang soleh. Tetapi, semua itu telah ditarik semula akibat mereka kembali melakukan pengingkaran dan dosa, serta tenggelam dalam maksiat dan syahwat"

Lihatlah, atas sebab faktor 'kerosakan jiwa', mereka terperuk dalam kesengsaraan dan ditarik nikmat kebahagian dan kebaikan dalam hidup !

Mafhumnya di sini..

Ayuh, sama-sama meperbaiki 'kerosakan jiwa' kita dengan melakukan dakwah dan islah. Moga bala Allah tidak turun kepada kita, dan nikmat yang masih kita ada, tidak ditarik semula !

Amin ya Rabbal Alamin.

0 comments:

Post a Comment