RSS

Friday, October 25, 2013

Tadabbur Surah Al-Kahfi (Ayat : 28)

Wahai sahabat²ku, terlalu banyak pesanan² berharga yang akan engkau dapati ketika mentadabbur (menghayati) ayat² dalam Surah Al-kahfi pada bacaanmu setiap hari jumaat dalam mengikuti sunnah Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam yang mulia. Padanya terlalu banyak pengajaran dan nasihat yang patut engkau jadikan pedoman dalam hidupmu !

Renungilah firman tuhanmu yang berharga ini, dengan sepenuh penghayatan.

"(Wahai hambaku,) Jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang² yang sentiasa mengabdikan diri mereka kepada tuhan pada setiap kali waktu pagi dan petang, (yang mana mereka itu) hanya mengharapkan keredaan Allah semata-mata; dan janganlah engkau memalingkan pandanganmu daripada mereka hanya kerana engkau mahu mencari kehidupan dunia (yang sementara ini); dan janganlah engkau mengikuti orang yang Kami telah lalaikan hati mereka daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami, serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah-lakunya pula sudah melampaui kebenaran " (Surah Al-kahfi : 28)

Dari ayat ini, ketahuilah, engkau sedang dinasihati oleh tuhan-Mu agar engkau sentiasa berada disisi teman² yang soleh (Mujalasah as-Solihin), yang hidup mereka sentiasa berhubungan kuat dengan Allah, sentiasa mentaati segala perintah-Nya, dan melaksanakan tanggungjawab mereka yang ditetapkan oleh-Nya.

Barangkali engkau akan lupa perkara ini dalam sela² kehidupanmu yang penuh dengan kesibukan dan kelalaian itu, namun (ketahuilah) nasihat ini akan tetap berterusan diberikan kepadamu setiap kali kamu mentadabburi mesej besar dari ilahi ini !

Tuhanmu benar-benar mengetahui sikapmu yang terlalu mudah terpengaruh dengan kehidupan sekelililng kamu itu, maka jagalah dirimu itu. Selalulah bersama dengan orang-orang soleh !

Nescaya dengan itu engkau akan memperoleh manfaat yang besar untuk duniamu dan akhiratmu. Dari mereka, engkau akan mendapat banyak ilmu dan hikmah yang bermanfaat, yang dapat memandu hidupmu, memperbetulkan kesalahan²mu, dan memperbaiki kelemahan² dirimu yang banyak itu. Malah apabila engkau bersama mereka, engkau dapat menjauhkan diri dari perkara buruk dan maksiat !

Mereka juga dapat mendidikmu dengan akhlak² yang mulia, engkau dapat juga berlumba-lumba (istibaq al-khairat) bersama mereka dalam melakukan amal soleh, dan engkau juga bakal mendapat manfaat doa mereka kepadamu di malam hari, dan lain-lain faedah lagi yang tidak terkira banyaknya.

Ya Allah, kurniakanlah kepada kami teman² yang soleh dan musleh, dan ikhwah² yang mampu membina diri kami ke arah yang engkau redhai dan engkau sukai. Maafkanlah kami atas kekurangan kami sebelum ini. Amin ya Rabbal Alamin.

3.05 petang,
Jamiah Islamiyyah,
20 Dzulhijjah 1434,
Madinah Munawwarah,
Arab Saudi.

0 comments:

Post a Comment