RSS

Thursday, May 12, 2011

Penanaman akidah yang simple!

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh….

Syukur kepada Allah swt atas nikmatnya pada kita hingga hari ini.. Kalau kita hitung tidak akan terkira banyaknya.. Maka ayuhlahlah kita mensyukuri nikmatnya dgn beramal soleh sebagaimana yang terdapat pada firman Allah “Dan sekiranya kamu bersyukur, aku akan akan tambahkan lagi, dan sekiranya kamu kufur pada nikmatku, Ketahuilah bahawa azabku sangat pedih”

Penulis juga ingin meminta maaf kepada sebagian yang menunggu posting dari penulis.. Penulis telah meninggalkan dunia blog ‘sebentar’ yang memakan waktu berbulan2.. namun insyaAllah penulis akan kembali menemui pembaca dalam blog ini dengan lebih kerap lagi… TERIMA KASIH ATAS TEGURAN.

Penulis ingin membawa pembaca sekalian kepada perkara yang meningkatkan keimanan kepada Allah pada entri kali ini.. penulis baru sahaja bertemu dengan Ustaz Shazali herman (ikhwah dari penang) yang membentangkan tentang I’jazul quran (mukjizat quran) di pejabat baru2 ini..

Beliau menceritakan tentang penanaman iman yang dibawa oleh quran sangat hebat.. Kerana quran adalah diantara perkara yang kita perlu imani.. Adapun yang lain semuanya tidak dapat dilihat, dibelek (rukun iman yang lain), Tetapi Ada satu mukjizat, firman, dustur yang boleh kita lihat, pegang, dan belek iaitu quran.. itulah dia kunci kepaa kuatnya iman kita kepada Allah, malaikat, , rasul, qiyamat dan qada’ dan qadar… Namun, sekiranya tidak faham mesej quran, maka akan terkuncilah keimanan kita pada rukun2 yang lain ini… Allah dalam menyampaikan firmannya memang tidak akan lari dari menyampaikan tiga perkara dalam islam iaitu:

1)kekuatan akidah
2)Pengamalan syariat islam
3)Akhlak islami

Fokus kali ini adalah pada penanaman akidah..

sahabat2, ikhwah akhawat yang dikasihi Allah, berapa ramai daripada kita yang dapat merasai hebatnya firman Allah ini dalam membentuk akidah para sahabat dan mereka yang memahami quran ini? Para sahabat begitu hebat keimanan mereka dengan apa yang dibawa oleh nabi.. Namun kita, masih lagi menjadi diantara kuat dan lemah dalam menjiwai sumber islam ini… Kenapa masyarakat kita hari ini, khususnya masyarakat islam sudah jauh penghyatan dari islam, kenapa dan kenapa?? Suatu jawapan yang perlu kita ketengahkan adalah masyarakat sudah berada jauh dari ketakutan dan ketakwaan kepada Allah swt kesan dari kurangnya kefahaman akidah yang mantap ini…
Firman Allah swt dalam quran (surah albaqarah) “Mereka yang kami berikan Alquran dan membacanya dengan sebenar2 bacaan mereka itulah yang beriman kepada Allah”..Apakah maksud membaca dengan sebenar2 bacaan?..
Maksudnya yang membaca dengan betul, memahami dengan betul, dan beramal dengan betul. Ayuhlah sahabat2 kita renung balik kekuasaan Allah di alam ini.. Allahlah yang mentadbir alam ini, dia sangat tahu semua yang ada di langit dan bumi… Tidak terasakah kita dengan kurniaan Allah yang banyak ini kepada kita??

Setiap kejadian di muka bumi Allah sepatutnya menambahkan keimanan kita kepada Allah.. Ini adalah penanaman akidah yang paling simple… X perlu memakan masa yang lama mendalami kitab2 akidah, x perlu mahir bahasa arab, namun ini jelas menunjukkan hebatnya penanaman akidah oleh quran.. InsyaAllah penulis akan menyingkap pada entri2 yang seterusnya tentang contoh2 penanaman akidah oleh quran.. InsyaAllah dengan bukti yang lengkap.. (dapat dari tazkirah ustaz syazali)

Ayuh sahabat perhatilah lagu ini.. dan cuba lihat kekuasaan Allah dan inilah akidah yang ditanam oleh quran… MasyaAllah..(pause kan lagu di sebelah)

1 comments:

فراس الزهرأ said...

subhanallah, belum ramai yang sedar. penanaman aqidah yang amat simple!

Post a Comment