RSS

Tuesday, August 17, 2010

Beraksi pada Ramadhan # Dakwah kita

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh…..
Salam sahabat- sahabat sekalian... Harap semuanya dalam keadaan sihat selalu….
Macam mana dengan ramadhan tahun nie???

Adakah kita sedang mengejar pahalanya atau…..
Sedang bersukaria seperti biasa umpama insan yang tidak mengenal erti pengabdian??

Sahabat-sahabatku ayuh lah jadikanlah bulan nie sebagai ledakan amal kita, ledakan fikrah kita dan ledakan kehidupan kita…..

Insya Allah sama2 kita berkerja ke arah itu…..

Ayuh muhasabah balik setakat mana amalan kita sebelum nie…..
Ayuh perbaiki kembali….

Ayuh pula kita merancang jadual kita....
Sesungguhnya Allah amat suka kepada orang islam yang melakukan kerja dalam keadaan yang terurus…
Sedar tak??
Jadi… Fikir-fikirlah….

Juga ku titipkan satu peringatan terbesar buat diri ini…
Juga pada sahabat2 kalian….

Pada kita yang mengaku melakukan kerja dakwah islam nie……
Ayuh Renunglah….

diharap para daie membacanya dalam keadaan menghayati peranannya yang besar untuk ummah
Mungkin ini rintihan yang benar yang kita kita tidak sedar dari mereka yang sekeliling kita......


-Dimanakah cinta kalian-


Dimanakah cinta kalian
Di kala AKU memerlukan

Malam hari kalian ke masjid
Sedang di jalanan AKU merempit

Kalian sibuk bertilawah taranum Al-Quran
Sedang AKU dibiarkan tanpa panduan Al-Quran

Malam hari kalian bertahajud menyembah tuhan
Sedang AKU bersama rakan berpeleseran

Heboh kalian bercerita bab kemungkaran
Sedang AKU riang ria dibiarkan mencuri sakan

Bersusah payah kalian mencari redha tuhan
Hinggakan AKU dipandang hina tanpa kasihan

Perempuan motor dan rokok menjadi teman
Kerana kalian terlalu ‘agung’ untuk diteman

Ana enta kalian berkasih sayang
Sedang AKU ber ‘abang sayang’

Syurga menjadi matlamat kalian
Hingga AKU ke neraka kalian lupakan

Cinta kepada tuhan kalian kejarkan
Hingga tiada cinta kepada sahabat kalian

Adakah cinta dan syurga Allah hanya milik kalian
Sedang AKU dibiarkan tanpa tahu kewujudan?

Adakah hidup ini hanya kalian dan tuhan
Tanpa ada hubungan dengan persekitaran?

Siang malam kalian berusrah meningkatkan iman
Sedang AKU berpesta siang malam laki perempuan

Adakah keindahan usrah hanya untuk kalian
Sedang AKU dibiarkan maharajalela di jalanan?

Kalian begitu selesa
Sedang AKU sengsara

Andai aku ke neraka dan syurga milik kalian
Akan ku ungkit agar AKU bertemankan kalian!

“Sungguh, orang-orang yang menyembunyikan apa yg telah Kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, setelah Kami jelaskan kepada manusia dlm Kitab (Al-Quran), mereka itulah yang dilaknat Allah dan dilaknat pula oleh mereka yg melaknat.” (2:159)

Jadi sahabat2 macam mana dengan tindakannya....
Ayuh kita bersama2 membiarkan orang lain juga merasai apa yang kita rasa tentang manisnya islam itu....
Cadangan ana semua kita fahamkam buku asas- asas Islam.....
Dan biarkan mereka juga memahami dengan baik.....

(Penulis sendiri berazam atas cadangan naqib untuk meledakkan lagi kefahaman penulis dengan membaca buku asas-asas islam - almaududi pada masa ini...)

Ayuh kita sama2....

0 comments:

Post a Comment