RSS

Wednesday, November 27, 2013

Pengajaran dari bumi Khaibar : Tarbiyah Syumuliyyah tulang belakang kekuatan islam


Dahulu, di sinilah tempat pengkalan terbesar musuh islam. Ia adalah satu kota yang strategik dengan kubu yang kukuh dan berlapis-lapis. Segala rancangan khianat Bani Quraizah, Bani Nadhir dan Bani Qainuqa' untuk berpaling tadah kepada kerajaan islam pimpinan Rasulullah semuanya dirancang di sini. Begitu juga pakatan jahat mereka bersama Quraish, munafiqin dan arab badwi dalam kelompok bersekutu ahzab. Ya. Mereka sangat memusuhi negara islam di Madinah.


Pada hujung bulan Muharram 7 hijrah, Rasulullah S.A.W menyiapkan sebilangan tentera umat islam untuk menyerang pengkalan besar ini. Tentera muslimin telah ditapis sebaiknya. Perjalanan yang memakan masa berhari-hari tidak melemahkan mereka. Mereka semakin mara ke hadapan. Satu demi satu kubu-kubu musuh di serang dan berjaya ditawan. Akhirnya kemenangan berpihak kepada tentera muslimin. 


Begitulah. Apabila meneliti sejarah, kita akan dapati islam mempunyai kekuatan yang tersendiri di mata musuh-musuhnya. Belajarlah daripada sejarah, anda akan tahu betapa kuatnya kita. Bilangan yang sedikit tidak sesekali menyekat kemaraan islam. Kualiti pembinaan rijal yang solid berdasarkan tarbiyah syumuliyah menjadi tulang belakang kekuatan mereka. Ya. Inilah perkara dasar yang perlu kita tekankan kembali.

Bilangan umat islam sudah mencecah billion orang sekarang, tetapi di manakah kita !

0 comments:

Post a Comment